b

Změna trestů?

16. března 2009 v 12:07 | Lúmenn |  názory, úvahy a zamyšlení...
Nedávno jsme se bavili s Finnem o tom, jak nízké jsou tresty za všemožné zločiny. Ze židle mě zvedají vrahové, kteří si odejdou od soudu s devíti lety vězení nebo lidé, co opakovaně kradou zboží za nízké částky a tak dostávají pouze peněžitou pokutu, kterou stejně nezaplatí. Ještě víc mě rozčilují podvodníci, kteří vytunelují banky, okrádají klienty své firmy a jediné, co je to stojí, je pár milionů z jejich nakradeného účtu, nebo třeba násilníci, co sexuálně zneužívají malé dívky, čímž jim zničí celý život, a pak si jdou sednou do chládku na blbé tři roky.
Vymysleli jsme tedy vlastní soustavu trestů - no posuďte sami:) Jsou sice drastické, ale pachatel si ponese následky na celý život, stejně jako jeho oběť.


Krádež - za přestupek (do hodnoty 3000 Kč) tři týdny v městské šatlavě o chlebu a vodě - bez televize, rádia, knih, v cele 2x2x2 metry. Za trestný čin (více než 3000 Kč) chirurgické, bezbolestné odstranění prstu na ruce, kterou píše (pravákovi na pravé, levákovi na levé, to je snad jasné:) ). Čím vyšší je hodnota kradených věcí, tím více prstů, pokud se jedná o opakované krádeže nebo o zboží ve velké hodnotě, chirurg odstraní ruku v zápěstí. Jedná-li se o nenapravitelného zloděje, přijde o ruku u lokte.
Loupež - opět záleží na hodnotě zcizeného zboží a postupuje se jako u krádeže. Ale je-li při loupeži někomu ublíženo, bude násilníkovi vypálen cejch označující jeho delikt na druhou (netrestanou) končetinu, bez nároku na umrtvení.
Ublížení na zdraví - jedná-li se o hospodskou rvačku apod. budou viníci potrestáni pobytem v městské šatlavě (vz krádež). Ale napadne-li silnější osoba slabší (muž slabší ženu, dospělý dítě, mladý člověk starce apod.) bude jí bez nároku na umrtvení vypálen cejch označující její provinění na předloktí pravé ruky.
Znásilnění - při prvním znásilnění dospělé osoby bude delikventovi vypálen cejch označující jeho provinění na předloktí pravé ruky nez nároku na umrtvení. Při opakovaném znásilnění dospělé osoby nebo prvním znásilnění nezletilého dítěte bude tento delikvent chirurgicky vykastrován.
Podvod, obchodní delikty - kromě náhrady škod poškozeným a finanční pokuty bude delikventovi po umrtvení vytetováno na obě ruce znamení jeho trestného činu.
Vražda - podle okolností vraždy a polehčujících okolností (afekt, psychický stav apod.) bude určena výše trestu. Za vraždu nižšího stupně vězení od 10 do 25 let a zank vraha vypálený do kůže. Za brutální vraždu nebo několikanásobnou vraždu potom trest smrti pod lékařským dohledem (nejlépe injekcí s nervovým jedem).

Pro takové tresty? Protože trest je od slova trestat, tedy člověk, který spáchal zločin musí nést následky. V (nejen) našem státě jsou často práva pachatale upřednostňována před právy oběti, což je chyba. Důležité je, aby v zákoně bylo jasně definováno, kdy se jedná o zavrženíhodn trestný čin (brutální vražda, znásilnění, krádež pro vlastní obohacení apod.) a tedy čin, který je nutno potrestat co netvrději a kdy se jedná o čin se složitějším pozadím (vražda v afektu, sebeobrana, krádež z hladu, kvůli placení dluhů, trestný čin spáchaný kvůli vydírání apod.) a tedy je nutno k němu přistupovat indivuduálně a delikventa potrestat mírněji. Tomu by měly dopomoci speciální vyšetřovací týmy složené nejen s policistů, ale i psychologů a sociologů.
Na závěr nutno dodat, že tresty v současnosti nesplňují základní požadavky - tedy nejen nápravu zločince a motivaci, aby čin nezopakoval (jestli víte jak to chodí ve vězení, je vám jasné, že tam se málokdo napraví), ale i odstrašující efekt pro další zločince (co je lepší - být cel život bez ruky nebo si tři roky posedět za mřížemi?) a v neposlední řadě i ochranu obětí jeho činu nebodalších potenciálních obětí (brutální vrah propuštěný po dvaceti letech klidně může svůj zločin zopakovat, mstít se těm co ho zatkli apod.).
A na úplný závěr má oblíbená otázka, co vy na to? (Podotýkám, že tento článek se nezabývá prokazatelností trestných činů a justičními omyly, pouze navrhuje tresty za opravdu prokázané zločiny).
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Andy Andy | Web | 16. března 2009 v 14:26 | Reagovat

S tím znásilněním úplně souhlasím, politikům je to jedno, tak ji znásilnili, to se ještě přežije... Jinak souhlas, také bych zvýšila tresty..

2 Luz Luz | 16. března 2009 v 14:39 | Reagovat

Naprosto souhlasím, je směšné - či spíš tragické - jak snadno u nás zločinci z trestu vyváznou, a to i za tak závažné věci jako znásilnění nebo vražda. Mnohdy se s nimi jedná, jako kdyby oni byli nějací chudáci, a jako kdyby se jim ubližovalo tím, že mají být potrestáni! - a kdo myslí na oběti nebo pozůstalé a jejich obrovské utrpení, které ta osoba způsobila??

3 Andula Andula | E-mail | Web | 16. března 2009 v 14:58 | Reagovat

Tak některé tresty mi přijdou až moc vysoké.Viz. ta krádež.Tebou navrhovaný trest bych uplatňovala pouze tehdy,pokud bude okrádat obyčejné lidi (třeba vytáhne staré paní s důchodem 8 000,- z kabely peněženku s 5 000,- ),nebo bude krást opakovaně a hlavně bezdůvodně.No a vražda....pak-li,že někdo spáchá vraždu,nezaslouží si trest smrti pod lékařským dohledem.V tomhle případě bych aplikovala oko za oko zub za zub...jestliže například ten trestanec založí požár,při kterém uhoří desítky lidí (viz.Austrálie),ale i 10 už je dost,tak bych ho zkrátka...upálila

4 La Duchesse La Duchesse | Web | 16. března 2009 v 15:48 | Reagovat

Ono celý to soudnictví je takový podivný. . . :-/ Asi by vážně prospělo zahrát si na středověk . .

5 Lord Ruis Lord Ruis | E-mail | Web | 16. března 2009 v 16:24 | Reagovat

Tohle hlavně nedávej číst Humanistů, :)

6 SiriusNoir SiriusNoir | Web | 16. března 2009 v 19:12 | Reagovat

Za loupež se mi zdá ten trest nízký. Loupež pokud vim, je krádež za použití násilí (vyhrožování nebo dokonce až brutální bití). To bych hodnotil skoro jako napadení a ublížení na zdraví. Nebo plánování ublížení...

   Často používáš "ocejchování". Lepší se mi zdá linčování. A´t lid rozhodne jak hodně si zaslouží potrestat. A jako dodatek můžeš přihodit ještě ten cejch:-)

   Znásilnění? Už za pokus bych dal pět let vězení. Za opakování kastraci okamžitě.

   Naopak, tresty máš ještě mírné :-) Za každou plánovanou a uvědomělou vraždu bych napařil trest smrti. Každý ví, že to se prostě nedělá. Nikdo takové jedince, kteří nechápu, nepotřebuje! V zabití z nedbalosti už s tebou souhlasím.

7 Lúmenn Lúmenn | Web | 16. března 2009 v 20:18 | Reagovat

sirius: víš lynčování rozhodně není dobré - to už se pak stavíme na úroveň toho zločince. Kdyby se lynčovalo, tak i za drobný prohřešek /třeba malá krádež/ ten člověk  může být ubit a s tím nesouhlasím. Naopak cejch neslouží k tomu aby bolel, ale aby každý na onom člověku poznal - áha tohle je násilník/zloděj/podvodník, na toho si dám bacha. Aby ten člověk poznal, co to znamená následky na celý život:)

8 Michal Michal | Web | 19. března 2009 v 13:19 | Reagovat

tak tady vás můžu odkázat jenom na můj článek Maiestas Carolina. Byl by to z vašeho pohledu spravedliější řád :D a to bylo 14. století

9 Michal Michal | Web | 19. března 2009 v 13:21 | Reagovat

Nemluvě o tom, že ty cejchy by se daly docela dobře zneužít. Člověk, který by je měl ve vlastnictví, by měl neomezenou moc, mohl by ydírat kohokoliv, že mu vypálí cejch, i kdyby snad nic neudělal, a jeho kariéra a život by byly v koncích

10 Kain Kain | 3. srpna 2010 v 19:12 | Reagovat

Cejchy jsou sice pěkná věc, ale s dnešní technikou líčení/plastických operací/úprav vzhledu se dá zařídit, aby si toho člověk málokdy všimnul...

Omluvte mou hloupou poznámku, ale tu si prostě neodpustim:
Když pravák opakovaně krade a příjde o ruku u lokte, kam se mu vypálí cejch za třeba znásilnění?

11 Lúmenn Lúmenn | Web | 4. srpna 2010 v 2:22 | Reagovat

[10]: na čelo:)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama