b

Rozmohl se nám tu takový nešvar aneb o catcallingu

10. října 2017 v 22:19 | Lúmenn |  svět podle Lúmenn...
Poslední dobou jsem vážně ráda, že jsem ženská, protože díky tomu na mě nedopadají tak tvrdě některé feministické výmysly, které se v západní společnosti objevují čím dál častěji. Tím posledním je tvrdý boj proti tzv. "catcallingu", což je česky řečeno "pořvávání nevyžádaných komplimetů na ženy". V Amsterodamu za to od ledna dostanete pokutu 190 euro (zdroj). A i u nás se ozývají různé hlasy, že by se takovému chování měl zatnout tipec. A já si ťukám na čelo.


Jako baba, na kterou se docela dá koukat, jsem se samozřejmě s "catcallingem" už v životě mnohokrát setkala. Obvykle ho mají na svědomí od pohledu ne zrovna inteligentní mužští, kteří nevědí, jak jinak svoje okouzlení osobou opačného pohlaví dát najevo. A tak na vás prostě zahalekají něco ve stylu: "Pěkná!" nebo "Dobrý nohy." a podobně.

Rozhodně je to chování, které se dá zařadit mezi krajně neslušné. Asi jako zívání v MHD s otevřenou pusou nebo hlasité krkání v restauraci. Dělají to prostě jenom křupani. Někdy nad tím otráveně protočím oči, ale někdy mi i takový hloupoučký výkřik udělá radost - asi mi to prostě sluší:) Každopádně chápu, že ne každou ženskou tohle potěší a do civilizované společnosti takové povykování prostě nepatří. Ale řešit to pokutou? Vážně?

Za a by mě zajímalo, jak se to bude prokazovat. Zvlášť v takovém případě, kdy chlap neřve kompliment (nebo pokus o kompliment), ale prostě jen zahvízdá nebo zatroubí z projíždějícího auta. "Ne, pane policajt, já na ni neřval "pěkný nohy" ale "bacha, nevražte do výlohy", no vážně!"
A za b si myslím, že pravidla slušného chování by se rozhodně neměla vynucovat pokutami. Tohle už je prostě zase za hranou - já od femilobby nepotřebuju, aby mi zajišťovalo ochranu před hloupými poznámkami kolejdoucích.

Vlastně mi vůbec přijde ujeté, že má někdo potřebu chránit ženy (protože catcalling fakt není problém s kterým se setkávaj chlapy a vsadím boty, že kdyby ženské řvaly na chlapy poznámky typu "dobrej zadek, kocoure", asi by pánové spíš byli nadšení), prostě mi přijde ujeté, že někdo chce chránit ženy před tím, aby jim muži dávali najevo svůj obdiv. Jasně, že to může být občas obtěžující nebo některým ženám nepříjemné, ale sakra práce, pořád je to něco, co je myšleno v dobrém. Křupansky podané, hulvátské, trapné, jistě, ale dobře myšlené.

Jak jsem o tom začala psát, vybavil se mi asi týden starý zážitek na kterém je bizarnost celého postihování catcallingu krásně vidět. Šla jsem si na magistrát vyřídit novou občanku. A jak tak stojím a čekám, vidím nějakého na mol ožralého bezdomovce, jak huláká na paní u okýnka - asi mu nevyřídila, co chtěl, tak dělal trochu virvál. Pak ale odešel, za chvíli jsem přišla na řadu a úplně jsem na něj zapomněla.
Vyřídila jsem si svoje a zamířila ven. Po cestě ke schodům mi zastoupil cestu takový ošuntělý a podle puchu taky přiopilý pán a zaměřil na mě skelný pohled. "Slečno," škytnul. "Víte, proč nemám rád zrzky?"
"No, to nemám tušení," povzdychla jsem si a čekala nějakou trapárnu. Dočkala jsem se: "Protože je miluju. A vy jste moc pěkná zrzka."
Zahudrala jsem nějaké "hm, dík" a protáhla se kolem něj k východu. Ovanul mě pach kořalky a ten nebožák za mnou ještě halekal zbytek svého jistě smutného životního příběhu s nějakou zrzkou, kterou ve mě asi spatřoval. Nijak zvlášť mi to nebylo příjemné, ale chudák stará opilá si prostě chtěl vylít srdíčko hezké mladé holce, takže jsem pokrčila rameny a neřešila to. Vůbec mi nedocvaklo, že to vlastně byl ukázkový příklad catcallingu a že by ten obžungr v Holandsku dostal skoro dvě stě eur flastra. Jenže story pokračuje.

Asi minutu po tomhle rozhovoru s nevyžádaným komplimentem jsem už šla po ulici a mířila někam na oběd. A kde se vzal, tu se vzal, kráčel proti mě onen bezdomovec od okýnka, kterého jsem mezitím úplně vypustila z hlavy. Motal se tak nějak přes celý chodník a já se mu opatrně snažila vyhnout, aby na mě ještě neupadnul nebo něco. Když jsem kolem něj procházela, zaměřil se na mě pohledem, zúžil oči a náhle se ke mě nahnul, že jsem jeho smradlavý dech měla pár decimetrů od obličeje. "Co čumíš, ty blbá píčo," plivnul na mě jedovatě, až jsem skoro nadskočila leknutím. To jsem fakt nečekala. Šokovaně jsem mu odsekla něco jako "táhni někam, kreténe" a zrychlila jsem krok. Srdce mi bušilo až v krku, měla jsem strach se otočit, skoro jsem čekala, že po mě skočí a napadne mě, ale naštěstí se kymácel ulicí dál a mě už si nevšímal. Oklepala jsem se hnusem a ještě deset minut ten nepříjemný zážitek vstřebávala. Ale tenhle nepříjemný pán by žádnou pokutu nedostal - "co čumíš" totiž není catcalling ani omylem. Nepřijde vám to naprosto šílené? Za nadávku nic a za lichotku pokuta?

Na téhle historce je krásně vidět, jak na hlavu postavený je celý tenhle boj feminacistek - za co vlastně? Za slušný chování? Za to, aby ženské nebyly v mužských očích jen "kus masa"? Nebo se prostě chtějí chlapům pomstít za ty roky patriarchátu a tohle je další hřebíček do rakve? Copak ve společnosti není dost jiných, mnohem horších věcí, než pár nevycválanejch chlapisek, co neumí svoje čuňačinky udržet jen v hlavě a musí je ventilovat? Lidi, kteří na vás místo pozdravu akorát zahučí, lidi, co neumí prosit ani děkovat, lidi, co vám tykají, i když o to nestojíte, sprosťáci, co bez vole neumí dát dohromady větu, smraďoši v šalinách, protivní důchodci ve frontách, notoričtí stěžovači na všecko, lidi, co vás za zády pomlouvají... Je tolik lidí, co se chovají jako hovada, k chlapům, k ženským, k dětem, ke zvířatům, k přírodě. Tolik problémů, které ve společnosti máme, tolik lidskýho hnusu, ve kterým se denně musíme brodit a vy si, dámy, vyberete zrovna tohle? Že vám občas někdo, třeba trochu přisprostle, řekne, že jste pěkný? Jako zástupkyně ženského pohlaví mám sto chutí se vyfotit s cedulí "not in my name". A pokud se tahle číčovina někdy schválí i u nás, tak prvního chudáka, kterýho za pořvávání nevyžádaných komplimentů na mě budou chtít pokutovat, budu bránit až do posledního dechu.
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Kira Curatio Kira Curatio | Web | 10. října 2017 v 23:14 | Reagovat

Zajímavý článek, díky za něj!
Za sebe musím říct, že i když to není úplně typické, mně to náhodou udělá radost, pokud to není něco vyloženě nechutného (což se mi zatím nestalo). Třeba "'máte nohy až do nebe" mě donutilo se usmát, a taky (což je ale spíš normální kompliment) nezapomenu na výrok naprosto neznámého muže, který šel proti mně, pak se otočil a jdoucí pozpátku na mě zvolal: "Slečno, máte hezký úsměv!"
Radši bych si vyslechla tedy něco takového, než například mnou zažité "Kam běžíš, pí*o?"
Přijde mi, že si feministky akorát hledají záminky proti čemu brojit, aby ukázaly, jaký jsou to chudinky.

2 smíšek smíšek | 11. října 2017 v 2:34 | Reagovat

Na mě občas ženské, holky pořvávaly " lásko". To docela lichotilo, ale trochu jsem se moc červenal v duchu... Moc mi nelichotilo, když se parkrát stalo, že holka šla se svým milým a posílala letecké pusinky mě. To jsem se naopak jako by omlouval jemu, nějakým gestem, že  jako dík, ale chápejme, že buďte spolu dál a já jaksi nechci rušit. Vlastně v jednom jiném případě pak jsem se s tím jejím i kamarádil a tak věděl, že jsem to přijal jen zdvořile a nepochopil, jak by to mohlo vypadat.
Spíš mě pak někdy zajímalo, jací ti lidi jsou doopravdy.  

Když jsem si poprvé v životě nechal trochu fousy, tak to jedna, která hodně intenzivně fandila , jaksi přejela výkřikem: " ty máš bradku jako moje pí..." to mě fakt přejel mráz. Ale po nějaké době mě zas oslovila a chovala se jako standardní faninka v dobrém. Tak asi jen nějaký její "slang".

Já bych na ženské nepořvával. Spíš se usměju, pozdravím udělám nějaké gesto, že jí dám přednost v cestě. Nebo až během hovoru, když vidím, že trochu posmutnělá, tak povzbudím a pochválím, že slušivý model, nebo tak něco, že to ladí, nebo, že se umíte hezky usmát.

3 sw sw | Web | 11. října 2017 v 5:17 | Reagovat

Abych byla upřímná, nejsou mi tyhle vyseknuté poklony náhodných cizích mužů vůbec příjemné. Mám i dobré zkušenosti, kdy dokáže dobře míněná poznámka zvednout náladu a polechtat ego. Ale nějaké pořvávání na ulici jde mimo mě. Ovšem pokutovatelnost by byla opravdu obtížná a myslím, že taky zcela zbytečná (určitě si to chlap příště v tom afektu nechá projít hlavou... [ironie]).

4 A.S. Pergill A.S. Pergill | Web | 11. října 2017 v 6:15 | Reagovat

Prostě nám chce neomarxistický póvl vnutit chování podle rudých brožurek politického školení. IMHO vystoupit z EU a neomarxisty vykopnout za hranice je to nejlepší řešení.

5 Eliss Eliss | Web | 11. října 2017 v 7:01 | Reagovat

Za chvíli snad bude v některých státech trestné prdět na veřejnosti...

6 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 11. října 2017 v 8:45 | Reagovat

A přitom "catcalling" je tak poetické slovo.

7 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 11. října 2017 v 8:47 | Reagovat

A my, Ajťáci pácháme compcalling:
"Slečno, já jsem si vás vypočítal."

8 asdsdf asdsdf | 11. října 2017 v 10:40 | Reagovat

či či či

ty máš ale rajcovní koziska

9 Ayeri Ayeri | 11. října 2017 v 10:52 | Reagovat

Bože, to jsou starosti. Máme tolik problémů a budeme řešit tohle. Kdyby aspoň bylo zakázané pořvávat to ulici urážky, které člověku často fakt ublíží, ale trapná chvála? Je to blbý, ale je to pořád chvála. Já bych mohla spočítat na prstech, kolikrát se mi to stalo, není to často, ale sice se leknu, ale zároveň jsem ráda, že si mě vůbec někdo všimnul. Mě si totiž většinou chlapi všimnou, až když do mě vrazí :'D

10 sarushef sarushef | Web | 11. října 2017 v 12:48 | Reagovat

Tohle je fakt směšný a upřímně mám trochu starch, kam  tahle "obrácená spravedlnost" dojde.

11 Blanka Blanka | E-mail | 11. října 2017 v 14:28 | Reagovat

Mě to vadilo vždycky od skupinek kluků nebo chlapů co se předháněj kdo bude větší prasák.u jednotlivců je fakt že to jsou chudáci.

12 Myší královna Myší královna | Web | 11. října 2017 v 16:09 | Reagovat

Tak v tom s tebou prostě nemohu souhlasit. Nejsem žádná onuce, aby si na mě kdekdo pořvával sprosťárny. Lichotit mi to nemá proč.

13 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 11. října 2017 v 16:48 | Reagovat

A svět vymře :-)
Vymře proto, že muži už nebudou lovci, ale pokutovaní chudáci...
Protože pokud mi muž třeba v supermarketu poví, že mám hezký úsměv, jak pak bude prokazovat, že to fakt byl pouze kompliment a ne urážka?
My ženy už budem nesbalitelné v osobním kontaktu a zůstane nám pouze a jenom internet...

14 Lúmenn Lúmenn | Web | 11. října 2017 v 17:02 | Reagovat

[12]: tak to já taky ne, jsem za, aby se k sobě lidi chovali slušně a s respektem, ale taky nepotřebuju, aby každého sprosťáka hlídal policajt. Kdyby pokutu dostal každý, kdo ke mě někdy v životě byl sprostý, bylo by to hooodně drahý:)

15 smíšek smíšek | 11. října 2017 v 20:23 | Reagovat

Taky si myslím, že kdybychom řešili, kdo co komu řekne na ulici, nebo si pořve, tak neřešíme nic jiného. Scének znám hodně, ale všechno to vyprávět by bylo na dlouho.Třeba jedna holka, kterou už jsem dlouho neviděl, tak ta každému říkala    "Ty mě sleduješ?" Když šli nějací lidé za ní a voni prej, no vždyť spěcháme na vlak. Šli jen stejným směrem.
Dneska za každým rohem volební agitátoři, pořvávají, co si máme myslet.
Ale aby se pak lidi báli si vzájemně říct, že se mají rádi, nebo, že jim to sluší. Občas nevím, co ti lidi řeší, ale proč se zabývat tím, kdo si odfrkne, že se mu někdo líbí, pokud nevolí u toho silácký tón. Třeba jsem se nasmál, když na mě holky pořávaly po taneční zábavě na v Praze na Příkopě, ty jsi králíček duracel, co má baterky, který se nikdy nevybijou.

16 A.S. Pergill A.S. Pergill | Web | 12. října 2017 v 7:50 | Reagovat

[9]: "Máme tolik problémů a budeme řešit tohle."
Je mi líto: Tyhle problémy jsou nám vnucovány EU a na ni napojenými hovadskými a zločinnými neziskovkami. Je třeba volit za dva týdny a den tak, abychom tyhle šmejdy vykopali ze země a pak odešli z EU.

[13]: Nejde o vymření lidstva, jde o snahu vyhladit Evropany. Imigrantům se běžně toleruje i znásilňování (viz čerstvá kauza osvobození afghánského znásilňovače sestřičky v nemocnici).

17 l l | 12. října 2017 v 17:49 | Reagovat

"Jako baba, na kterou se docela dá koukat"? Ale notak... Jsi inteligentní holka Lumén a tvoje články čtu ráda, ale nějaká osobní kritika by neuškodila, moc nádherná nejsi a po anorektické postavě moc chlapi taky netouží. Tahle arogantní poznámka mně na začátku článku trochu znechutila.

18 batman zasahuje batman zasahuje | 12. října 2017 v 20:10 | Reagovat

Notak. Lůmen se pochválila jen trošku přece. Vypadá hezky, to pozná každej. Me to vdaná žena a to znamená, že pro někoho je dokonce nejkrásnější. Možná i vy/ty jste/si pro někoho nejkrásnější. Milá "l", přezdívaná možná právě  kočičí žena.

Každej se někdy musí pochválit minimálně na konkursu, nebo když se člověk představí, pro neznámé, tak musí říci o sobě i to pěkné, pro ty kdo neví. Sebechvála je až to, kdy přesahuje do kýče a když se neustále omílá a druhé ponižuje. Tak kontrastně to potom je sebechvála.

Viděl jsem jinde sebechválu takovou, že dotyčná pořád lidem nadávala, že jsou buď nestřízliví, nebo , že nejsou normální, i když mluvila o lidech, kteří nepijí vůbec a jsou normální.

Pořád omílala, jak "ji všichni chtějí a proto se s ní prý baví" a "že jí pořád něco píší", lhala. ¨

Že se někdo někdy pochválí, to nic neznamená. Pochvalte/l se někdy taky. A klidně si i pohlaďte/ď vlasy, když se máte/š ráda.

Sebeúcty taky není nikdy dost, stejně jako úcty ke komukoliv, kdo projde kolem po ulici.

19 Shira Elizabeth Shira Elizabeth | E-mail | Web | Pátek v 7:53 | Reagovat

Souhlasím. Tohle je pokutyhodný až ve chvíli, kdy tě ten člověk začne sledovat a tak podobně. To už fakt neni pěkný, ale dokud se zdržuje jenom u slov..
Naštěstí na mě obvykle pořvávaj dělníci na stavbě, odkud jen tak nemůžou odejít.

[17]: Už jenom kvůli slovu "docela" to tak nějak arogantní neni. Mně se třeba líbí.

20 Lúmenn Lúmenn | Web | Pátek v 13:33 | Reagovat

[17]: nepíšu, že jsem nádherná, ale že se na mě "docela dá koukat":) A podle reakcí okolí a hlavně reakcí mužů jsem si dost jistá, že jsem pěkná ženská. I sobě se v zrcadle líbím, takže za mě pohoda. To, že se nelíbím tobě, je prostě věc názoru:) Hodíš sem taky svoji fotku, abychom mohli zhodnotit? Ta moje je veřejná, jsem oproti tobě teda v nevýhodě;)

21 Boudicca Boudicca | Web | Sobota v 10:10 | Reagovat

Většinou se v názorech shodneme, tentokrát ale ne. Souhlasím, že catcalling není v Česku téma. Osobně jej nemám v lásce, ale rozumím, že někoho může obdivné pohvizdování třeba i potěšit. Každopádně to však není nic, co by bylo třeba legislativně řešit.

Úplně jiný "catcalling" jsem však opakovaně zažila v zahraničí. Nejhorší byl Brusel, hned v závěsu Amsterdam. Pořvávání celých skupinek mužů, často doprovázené hrubými narážkami a posunky. To už nebylo o nepříjemném pocitu, to jsem se cítila doslova ohrožená. Podotýkám, že šlo o samá centra měst a neměla jsem na sobě nic vyzývavého (žádné podpatky ani mini sukně). Brzy jsem se naučila konkrétním ulicím vyhýbat a chodit více v davu s turisty. Pevně věřím, že přesně na tyto situace je catcalling mířen - na kritické oblasti, kde se ženy necítí v bezpečí, protože na ně řvou a pískají celé skupiny mužů, kteří tráví celý den na zápraží a nemají nic lepšího na práci. Co není zakázáno, to je povoleno. A teď aspoň mají ženy i policie v rukou "papír", že podobné jednání není OK.

22 Lúmenn Lúmenn | Web | Sobota v 10:41 | Reagovat

[21]: tak já naštěstí nic takového nezažila ani v zahraničí - dokonce ani v Tunisu (kde teda hošani taky byli místy dost obscénní, hlavně v gestech) jsem se nikdy necítila v ohrožení. V tom Tunisu to teda bylo už dost nepříjemné, ale nikdy na mě nešahali a když jsem je ignorovala, dali pokoj. v Anglii, Francii, Řecku, tam žádný problém nebyl.
V Belgii a Amsterodamu pokud se nepletu je dost silná muslimská menšina. A nemůžu si pomoct, abych to nedávala do souvislosti. Je pak přinejmenším podivné, proč ty stejné ženy, co bojují proti catcallingu, bojují i za práva imigrantů, kteří je pak takhle obtěžují.

23 HzB alias zeny-nejsou HzB alias zeny-nejsou | Sobota v 16:56 | Reagovat

Tak to jsem nikdy nedělal.

Dokonce jsem nikdy žádnou ani neoslovil, natož na ulici.
Dokonce jsem s žádnou ani nikdy nechodil.
Dokonce jsem žádnou ani nelíbal.
Dokonce jsem žádnou ani nedržel za ruku.

Feministky by ze mě měly radost...

24 Vetrnik Vetrnik | Sobota v 18:10 | Reagovat

[19]: Jo pokud nesleduje televizní hlasatelku v televizi a ta se nenaštve, že se lidé dívají na předpověď počasí.
Do mě si pěkně jedna sledovatelka bouchla, když mě sledovala a to už bylo jiné kafe. Jít náhodně stejným směrem taky není sledování. Jinak povyk jiných na ulici snesu. V takových situacích je nutné vědět, kdo mluví pravdu, jinak žádný systém nepomůže. Každá norma s sebou přináší riziko, že jí budou zneužívat osoby manipulující, proti těm hodným, kteří se málo umí bránit, když je někdo nesmyslně obviní, aby na tom vydělal. A ti zlí se vždy dovedou vykroutit.

25 A.S. Pergill A.S. Pergill | Web | Neděle v 9:32 | Reagovat

[21]: "Pevně věřím, že přesně na tyto situace je catcalling mířen - na kritické oblasti, kde se ženy necítí v bezpečí, protože na ně řvou a pískají celé skupiny mužů..."
Tak přesně tomu já pevně nevěřím,protože tak to v EU nikdy nefungovalo, minimálně od doby, co v ní jsme (a od odpůrců vstupu vím, že to tak nefungovalo ani předtím).
Jinými slovy: Lze očekávat likvidační pokuty za obdivné hvízdnutí (pokud ne rovnou trest odnětí svobody) a naopak nelze očekávat trest za hromadné znásilnění. Maximálně soudruzi potrestají znásilněnou za to, že "šíří antidemokratickou, antiliberální a xenofóbní propagandu".

26 Boudicca Boudicca | Web | Pondělí v 21:05 | Reagovat

[22]:

Díky za reakci. Ano, v Bruselu se jednalo o uličky v samém starém centru města, kde mj. muslimové provozovali své obchody a restaurace. Kupodivu na neslavném Molenbeeku jsem si ale připadala přes den docela bezpečně, přitom tam bych to obtěžování čekala spíše.

Se škatulkou "imigrant" bych byla opatrná. Několik muslimů bylo (a stále je) mými kolegy, spolužáky a přáteli. Narodili se v Íránu, Sýrii, Turecku. Chytří, vzdělaní a ohromně pracovití lidé, co rozhodně na nikoho nepořvávají. Nelze to brát kategoricky. Vždyť i já sama mohla být Belgičany považována za imigrantku, co krade příležitosti místním. To jen tak na okraj, i když to sem úplně nepatří. :)

27 Chloë Noir Chloë Noir | E-mail | Web | Úterý v 19:38 | Reagovat

Už niektorí nevedia čo vymýšľať a niektorí sa proste urážajú za každú blbosť. Videla som video nejakej feminazi, ktorá sa pustila do robotníka, ktorý sa jej pozdravil. Nič viac..len sa pozdravil a zaprial dobrý deň. A ona sa do neho pustila akoby na ňu zakričal, že ju pretiahne rovno na kapote jej auta. Niektorých nepochopím.
A najmä, rozlišovala by som pokriky typu - komplimenty, ako si spomenula na začiatku a pokriky typu: "Poď sem, nech ťa môžem pretiahnuť".
Proste...dnešné feminazi...a celkovo časť spoločnosti - len sa uraziť za všetko..za komplimenty, za vtipy...
Keď si pomyslím na svoj bežný deň v práci, najmä pri skladníkoch, keď bežne dostávam "komplimenty" a niektorí sa snažia aj vyslovene flirtovať, niektorí kolegovia ešte aj pošťuchávajú (inak seriózne neviem, čo s tým chlapi majú, šťuchnúť holku do boku...to nech mi niekto vysvetlí :D) tak niektoré feminazi by asi dali polovicu firmy rovno pozatváraťza sexuálne obťažovanie a ktovie čo ešte :D

28 A.S. Pergill A.S. Pergill | Web | Včera v 10:12 | Reagovat

[27]: Na bocích máš tuk, který roste pod vlivem ženských pohlavních hormonů. Takže je to stejný znak ženskosti jako ženskými pohlavními hormony vyhoněný tuk kolem mléčných žláz.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama