b















Proč už nepíšu o politice?

20. února 2018 v 15:42 | Lúmenn |  svět podle Lúmenn...
Možná by se tenhle článek neměl jmenovat "proč už nepíšu o politice", ale spíš "proč už nepíšu". Tedy - já samozřejmě píšu. Většinu múzy ale spotřebovávám na svůj druhý projekt - web Posel světla, který je spolu s e-shopem čím dál více mou obživou, než pouhým koníčkem. Ale nebudu zabíhat do obecných keců o tom, kterak nemám na nic čas a od nevidím do nevidím se věnuju podnikání, až si někdy připadám jako hračka na klíček.
Dneska jsem se ale rozhodla odpovědět vám i sobě na otázku, proč už krucipísek skoro nepíšu o politice. Pár let zpátky byla právě politika jedním z hlavních témat tohoto blogu. Vyjadřovala jsem se ke každému šustnutí, k zákonům, k nejrůznějším kauzám, k volbám i politickým stranám. Teďka je oproti tomu ticho po pěšině.



To, že se čím dál míň věnuju ve svých myšlenkách i článcích českému politickému dění, je způsobeno hlavně tím, že už toho mám plné zuby. Jasně, nic nového pod sluncem, takových je v ČR dvanáct lidí do tuctu. S podivem ale je, že se to už netýká jen (skoro příslovečných) strejců nad pivem, kteří byli znechucení politikou snad už v kolíbce. Týká se to stále víc i dříve politicky celkem aktivních a uvědomělých lidí.

Ještě nedávno jsme si totiž mysleli, že ačkoli je řízení téhle země tak trošku zkorumpované, tak trošku neschopné a docela dost nás štve, pořád je to něco, s čím se dá hnout.
Věřili jsme, že aktivní občanská společnost, má šanci tenhle svět aspoň trošku změnit k lepšímu. Že stačí jen vzdělávat, informovat, být aktivní - a lid zmoudří a demokracie zase dostane smysl. Jenomže pod tíhou posledních let se tahle víra vytrácí jako pára nad hrncem.

Všude se píše, že žijeme v době postfaktické. V době, kdy nerozhodují fakta a hodnověrné informace, ale spíš dojmy, pocity a všudypřítomné hoaxy. Nenechte se však mýlit - emoce ovlivňovaly veřejné mínění vždycky. Od dob Aristotelových, který byl velkým kritikem demokracie, se o tom už popsaly stohy papíru. Takže opět - nihil novi sub sole. Jenomže chudák Aristoteles a další učenci po něm netušili, jaká moc se jednoho dne bude skrývat v internetu. Jsme doslova zahlceni informacemi, prýští na nás z médií starých i nových, tečou k nám po gigabytech a ověřují se někdy jen velmi obtížně. Navíc, kdo by měl pořád chuť všechno ověřovat - to je pomalu práce na plný úvazek, zcela neslučitelná s běžným životem.

A tak prostě přijímáme věci tak, jak k nám chodí. A každý podle toho, co je nám blízké, sympatické, co s námi rezonuje. Pokud nás štvou cikáni, věříme Okamurovi, pokud jsou nám trnem v oku živnostníci "zloději", důvěřujeme Babišovi a tak dále a tak podobně. Na ověřování není čas ani energie. Jenom už proboha s tím, co nás sere, něco udělejte, ať můžeme v klidu žít, pracovat a splácet půjčky.

Díky tomu jsme se dostali tam, kde jsme teď. Nejdůvěryhodnější a nejprolhanější politik v této zemi je tatáž osoba (viz), resp. se o tuhle příčku přetahují dva nejprolhanější a zároveň pro občany nejdůvěryhodnější politici - Tomio Okamura a Andrej Babiš. Druhý jmenovaný je navíc trestně stíhaný za podvod a na krku má tolik kauz, že by mu poslal gratulaci i slavný mafián Al Capone. Přesto si hřeje zadek na premiérské židli a dostává všechny ostatní strany do patové situace svou zatvrzelostí, že z té židle nesleze, ani kdyby ho sundávali vidlema.

Jsme tedy v situaci, kdy nám vládne nelegitimní vláda v demisi, posvěcená prezidentem lhářem a alkoholikem a vedená oligarchou, disponujícím mocí peněz i médií. Říkejte si co chcete, ale v takovém srabu jsme od devětaosmdesátého ještě nebyli. A někdy nabývám dojmu, že ani před ním. Ne, dobře, to už se setsakra rouhám. Každopádně moje znechucení dosáhlo absolutního vrcholu.
Psát o tom, jaký je Babiš gauner, jak je ANO strana ovládaná a placená jedním mužem a jak nás žene k novodobé oligarchii, která u nás nemá obdoby, to prostě pro mě už pozbývá smyslu. Lidé, které to štve stejně jako mě, to dávno vědí. A lidem, kteří ANO volí, je to buřt. A nebo to považují za kampaň vedenou proti jejich velkému vůdci, ó náš pán Babiš, slunce naše jasné. Takže efektivita veškerá žádná.
Totéž platí o japončíkovi, co mění názory zhruba třikrát denně a úspěšně vytuneloval svou předešlou stranu, jen aby si založil novou. A pro dovršení všeho zlého tu máme jeden úřednický exces za druhým - za všechny třeba nedávné odhalení NKÚ, že si jakási ředitelka čehosi ve státní správě, si pronajímala od státu byt v Praze za směšných 960 Kč a to prosím včetně energií. Trefně to okomentoval jeden diskutující, který k tomu napsal, že si paní ředitelka může hodit spacák na jeho parkovací stání, za které platí 1490 Kč měsíčně.

A takhle si tu žijeme. Na to už prostě člověk nemá nervy. To, na co se zaměřujeme, roste a bují, jako plevel. A pokud nevěříte na zákon energetické přitažlivosti, protože je pro vás moc ezo, tak vězte, že už pouhé přemýšlení nad všemi těmihle hnusy člověku spolehlivě zkazí den, náladu, žlučník, játra a klidné spaní. A všeho tohoto si u sebe vážím příliš na to, abych se po lokty bořila do politické špíny.
S takovým vývojem ze mě taky za chvíli bude anarchista. Nezbývá, než doufat, že bude líp (haha). Do té doby se budu politice ve svých úvahách a článcích asi vyhýbat tak, jako doposud. Musím jen vymyslet, o čem budu psát místo toho. O koťátcích? Dobrém jídle? O lásce k bližnímu svému? Poraďte mi v komentářích, jestli chcete:)
Vaše znechucená Lúmennka
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Leena Leena | 20. února 2018 v 15:55 | Reagovat

Lumennko, jestli se muzu zeptat, angazujes se jeste v Piratske strane? Uvedomila jsem si, ze ses o svem clenstvi u nich nezmínila uz veky...

2 Lúmenn Lúmenn | Web | 20. února 2018 v 16:16 | Reagovat

[1]: už docela dlouho ne, měla jsem toho v životě hodně a musela jsem si utřídit priority, do čeho investovat čas a do čeho ne. Piráti tak z mého života vypadli už asi před třemi lety. Pořád je volím a fandím jim, jen už nejsem členem.

3 Matthias Matthias | 20. února 2018 v 16:33 | Reagovat

Problém osobně nevidím v politice, ale v tobě (teda problém vidím i v té politice, ale o to teď nejde).

Tvůj politický pohled je dlouhodobě extrémně naivní, ba přímo žiješ v oblacích. Některé tvé prohlášení v předchozích článcích o politice mě donutily podzvednout překvapeně obočí.

Další tvůj problém je, že myslíš dogmaticky. Tj. třeba jsi mi nedávno psala cituji "Komunismus sám o sobě není špatná myšlenka, ale chopili se ho špatní lidi a ti to zkazili" - to ani není z tvé hlavy, ale někde jsi to slyšela a přišlo ti to moudrý, tak to opakuješ a takovýhle klišé a moudra máš všude ve svých článků plno. (komunismus byl mimochodem úplně debilní myšlenka a Kapitál od Marxe obsahuje i násilný pasáže).

Obecně je problém v tom, že možná nejsi blbá, ale nejsi zase tak chytrá, jak si myslíš, že seš.

A dokud nebudeš mít realistický pohled na věc, bude to na nic.

A jedna věc - na blog.cz je hromada blogů, kteří píšou o politice a všechny mi připadají nesmyslné a hloupé. A na tvůj jako jedinej se čas od času vracím a čas od času něco přečtu.

A proč?

Protože občas to, co píšeš má prostě potenciál... ale pak to zabiješ nějakou úplně klišoidní hláškou, naivní představou, dojdeš k nesmyslným závěrům nebo i dobrý názor si podložíš nějakým naprosto nelogickým argumentem.

Měla bys na sobě pořádně makat a byla bys hodně dobrá, ale ty místo toho radši koukáš na špatné seriály, abys pak psala články typu "seriálové zklamání roku"

4 lissy-paolohn lissy-paolohn | E-mail | Web | 20. února 2018 v 17:15 | Reagovat

Z pár tvých politických článků mi přišlo, že neakceptuješ žádný jiný názor než tvůj. A to mi přijde docela škoda...
Každopádně někdy je lepší se stáhnout a opustit pole, než psát články o ničem...

5 Andrea V. Andrea V. | Web | 20. února 2018 v 17:16 | Reagovat

Vem to tak: když Theresa May ve Velké Británii vyvolávala předčasné volby, říkala, že chce pro vyjednávání o Brexitu silnější mandát, že je mezi lidmi oblíbenější, než kolik má teď křesel. Jak to dopadlo? Byla ráda, že uhájila těsnou většinu, a hromadu procent ztratila. ANOfert může dopadnout stejně; Babiš taky tvrdí, že by další volby vyhrál drtivěji. No, Mayová to říkala taky ...

6 Eliss Eliss | Web | 20. února 2018 v 19:03 | Reagovat

Články o dobrém jídle budou určitě fajn 8-)

7 padesatka padesatka | E-mail | Web | 20. února 2018 v 19:21 | Reagovat

Já chci rozhodně koťátka...!

8 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 20. února 2018 v 20:51 | Reagovat

[6]: [7]: Dobré jídlo z koťátek!

9 Lúmenn Lúmenn | Web | 20. února 2018 v 22:09 | Reagovat

[3]: to s komunismem není klišé, to je reálná zkušenost. V menších komunitách (komunita, komunismus, jak to k sobě hezky pasuje:)) může takové uspořádání vcelku dobře fungovat na styl písničky "ten dělá to a ten zas tohle a všichni dohromady udělají moc". A zažila jsem to na vlastní kůži na různých dobrovolnických projektech nebo ve skautu.
V normálně velkém státním celku je to samozřejmě hovadina, mnohokrát dějinně odzkoušená, ale jako utopistický koncept je to fakt fest pěkná myšlenka. Jenomže to je každá utopie. Na druhou stranu je nutné připsat komunismu k dobru, že se hodně zasadil o změnu poměrů pro dělníky a chudé lidi, což bylo na konci 19.století vcelku záslužné a nutné. V tom měli skončit leč, bohužel pro 20.století, neskončili.

A jinak tě poprosím, aby sis moje tyhle osobnostní rozbory strčil tyvíškam. Dík, že nejsem blbá, to potěší, asi jim napíšu do Mensy, že jim vracím certifikát o přijetí, bo Matthias mě překvalifikoval na míň chytrou, než jsem si doteď myslela :D

Ne, vážně. Já nerozporuju, že mnoho věcí vidím naivně. Jsem snílek, idealista, věřím v to dobré v lidech a logicky se tváří tvář realitě neustále zklamávám. Z tebe mám ale dojem, že za vším vidíš klišé a všude vidíš myšlenky či nelogické závěry, kterými podle tebe zabíjím jinak dobré věci. Oukej, napiš mi je konkrétně, ať se nad tím můžu zamyslet, třeba zjistím, že jsem fakt napsala koninu a dozvím se něco novýho. Jenže ty akorát vždycky plácneš nicneříkající urážku a když se s tebou pokusím o tvých názorech vést debatu, pošleš mě do háje. Tak to se asi nikam nedoberem.

A nakonec - nejsem politický komentátor, nepotřebuju se v téhle oblasti vzdělávat. Na to mám kopec práce a tunu věcí, ve kterých pro mě má cenu se vzdělávat, protože mě ty věci třeba živí nebo mi přináší prospěch. Politika je můj koníček a píšu o ní maximálně z pohledu zainteresovaného občana. Kariéru v tom skutečně neplánuju:)

10 mercynam mercynam | 20. února 2018 v 23:14 | Reagovat

Každý politický systém nějak pohořel na tom, že se lidé uvnitř nezměnili. Pokud každý nezkusíme na sobě dělat, tak nám budou nabídnuty nepřeberné varianty společenskopolitických systémů. Některé líbivého cíle, ale násilného převratu k němu a bude to zase v pytli.

I ta demokracie je skvělá věc až do té chvíle, kdy ten spolek nepochopí něco blbě v početní převaze a náklaďák plný turistů se promění v Yellow submarine na dně propasti Macocha.

I slovo referendum se mi moc krásně líbí až do té chvíle, než pak čtu, že se spekuluje, že byly nějaké manipulace dokonce i s posbíranými názory lidí, nebo co hůře, že před shromážděním hlasů proběhl výplach mozků, že vlastně se lidé rozhodují na základě nesprávných až zavádějících informací, slátanin o skutkové podstatě reálné situace.

Neztrácejme naději.

Někdy stačí úplně jednoduchá myšlenka, která, když líbí všem, tak se rychle rozšíří a posléze se uskuteční.

Pěkné počtení je něco ze života, co nás podnítí k zamyšlení a utvoříme si pak něco užitečného ve svém životě.

11 Weiler Weiler | Web | 21. února 2018 v 0:26 | Reagovat

[3]: Ty jsi kus kokota :D

12 bermuda bermuda | 21. února 2018 v 7:42 | Reagovat

[3]:
Jo odněkud tě znám.

13 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 21. února 2018 v 8:31 | Reagovat

[11]:
Proč?
Matthias napsal svůj názor na článek i na autora. Ve spoustě veěcí s ním lze souhlasit.

14 Teri Jans Teri Jans | Web | 21. února 2018 v 8:40 | Reagovat

Neznám tvoje předešlé články o politice a neznám dlouho ani tvůj blog, ale přesto mě baví  v několika bodech tohoto článku s tebou souhlasím :)

15 Teri Jans Teri Jans | Web | 21. února 2018 v 8:41 | Reagovat

[14]: A pardon za špatnou interpunkci, už mi to nejde smazat, přehlídla jsem to.

16 A. S. Pergill A. S. Pergill | Web | 21. února 2018 v 9:34 | Reagovat

[9]: Sám Marx píše o proměmě kvantity v novou kvalitu. To, co může fungovat v komunitách, kde je omezený počet lidí a všichni se navzájem znají, prostě ve státě fungovat nebude. Nebo jen dočasně pod vlivem náboženského fanatismu (první roky Tábora, s káděmi na peníze a šperky od příchozích, nebo kibucy v Izraeli).
Jinak politický systém, který nepočítá s reálnými lidmi ("systém dobrý, lidi to zkazili") je nesmysl: Reálně funkční systém musí prostě počítat s reálnými lidmi. Netýká se to jen komunismu, ale třeba i křesťanství.

K tomu ANO: Babiš možná ukradl EU 50 milionů (které by ovšem stejně skončily někde v žumpě na další akvapark bez vody nebo rozhlednu v údolí nebo cyklostezku odnikud nikam, stojící za jeden kilometr víc než dálnice). Nicméně ukradl je nám nepřátelské EU (imigranti apod.) a vznikl smysluplný a užitečný projekt (což je možná v očích EU větší zlo než formality kolem vlastnictví žadatele o dotaci).
Na druhé straně "demokratická opozice" (STAN, TOP, KDU-ČSL a ODS) procpala v předminulém volebním období církevní restituce ve výši cca 40 miliard a "demokratická" ČSSD šla do voleb na minulé období s tím, že to zvrátí. Takže tyhle strany teď dostaly naprosto oprávněný výprask za tu zlodějinu, kterou provedly nebo tolerovaly. Mimochodem, kdyby v té době platilo obecné referendum, jaké prosazuje Okamura, tak by jim bylo jasné, že jim lidi (průzkumy hovořily o cca 3/4 nesouhlasících voličů, včetně praktikujících věřících) tu prasečinu referendem zruší.
A Babiš je, i kdyby těch 50 milionů opravdu ukradl, proti těm "demokratům" jen "něco přes promilovým" zlodějíčkem, takže je rozhodně menší zlo.

A k těm oligarchům: Teď asi vyleze najevo, jak se Sobotka angažoval v prodeji OKD (včetně bytů i s horníky) a možná i to, kolik za to dostal.

17 Jan Duha Jan Duha | Web | 21. února 2018 v 11:09 | Reagovat

Články o jídle by byly fajn, sám si plánuju o víkendu uvařit něco vege, jak jsme se o tom byvili onehdá u Tebe v obchodě. Nejspíš začnu tou česnekovou pomazánkou s tofu.

18 Weiler Weiler | Web | 21. února 2018 v 11:52 | Reagovat

[13]: Dobrá, uznávám, že má reakce nebyla zcela konstruktivní, ačkoliv v tu chvíli jsem prostě musel zareagovat prostě nevěřícným zvoláním.
Proč si o něm přesto myslím, že je kokot? Tak zprvu je to hlavně proto, že Lúmenn radí, aby na sobě pořádně makala pod článkem, kde se víceméně loučí s texty podobného ražení. Vzápětí naznačuje, že se autorka vlastně hedonisticky hodlá věnovat bezduchému životu, což společně s řádkou "možná nejsi blbá, ale nejsi zase tak chytrá, jak si myslíš, že seš" jen vypovídá o tom, jakej je Matthias nesnesitelnej, namyšlenej člověk.
Jestli spatřuješ něco souhlasuhodného v jeho tirádě o Lúmennčině pohledu na komunismus, tak je sice hezký, že se shodnete, ale není to argument, který by se článku jakkoliv týkal. Připusťme, že je autorka naivní idealistka, která užívá dogmatické argumentace - jak tato skutečnost podrývá její vlastní rozhodnutí vykašlat se na politické články?

Matthiasovi by zkrátka prospělo, aby se zamyslel nad tím, co píše, a kde to píše. Protože když začne svůj komentář slovy 'problém vidím v tobě' a podpoří to takovými názory, jakými to podpořil, v podstatě jde o útok ad hominem. Urážka přestrojená za kritiku.
Lúmenn je možná dostatečně dáma, aby mu na to neopáčila, jaký je to kolosální čurák, já si ale takové servítky brát nehodlám.

19 Ayeri Ayeri | 21. února 2018 v 13:07 | Reagovat

Lúmenn, chápu tě, ale když se to nebude řešit, tak to, co tady máme, bude dál pokračovat. Proto bych o politice psala a proto se o ní zajímám a snažím se ji řešit.

20 Lúmenn Lúmenn | Web | 21. února 2018 v 13:33 | Reagovat

[16]: u Babiše ale přece zdaleka nejde jen o těch 50 mega, ty jsou samozřejmě oproti jiným rozkradeným částkám jen maličkou kapkou v moři. Přečti si knížku Žlutý baron, ten chlápek tady krade, pardon, čerpá miliardy. O**bává stát na daních (korunové dluhopisy apod.) a je naivní si myslet, že na předchozích garniturách nebyl závislý. Jasně, že byl, ale protože byl nenažraný a tehdejší strany už mu nechtěli jít na ruku, šel do politiky sám. A to je info přímo od zdroje.

21 RZ RZ | 21. února 2018 v 23:44 | Reagovat

[16]:Souhlasím s tebou. I kdyby Babiš nakrásně těch 50 milionů ukradl (o čemž nejsem vůbec přesvědčen), je to proti zlodějinám předchozích vlád tak zanedbatelná částka, že se divím, že se tím vůbec někdo zabývá. Vždyť ty ostatní zlodějiny jsou proti tomu do nebe volající.  Poslední Sobotkova vláda kromě lithia dokázala ještě dokonale připravit dvacetidevítimiliardový tunel na dálniční poplatky. V době, kdy na každém větším parkovišti je funkční systém, který přečte SPZku, čas příjedu a odjezdu a vypočítá, kolik má řidič za parkování zaplatit, na silnicích jsou bezobslužné radary, které automaticky rozepisují pokuty za rychlou jízdu, my budeme firmě Kapsch platit 29 miliard. To jsou kšefty? Taky by mě zajímal kdo kolik dostal (dostane). Já bych mu dal tak deset let.

22 A. S. Pergill A. S. Pergill | Web | 22. února 2018 v 8:18 | Reagovat

Ono je to trošku složitější. Znám jednu z jeho obětí (vystupovala i ve filmové verzi) a je to naprosto stejně bezohledný gauner jako Babiš (a taky už od minulého režimu). Prostě větší žralok sežral pár menších, ale jinak úplně stejných.

Pro mě je Babiš zajímavý tím, že jeho podniky jsou v Česku (takže závisí na tuzemské pracovní síle) a v Česku se prodává taky většina toho, co vyrobí (takže závisí na kupní síle obyvatel). Proto je menší zlo než třeba Soros, který nějakou zemi jen vyplundruje a odtáhne jinam (protože má kam).

23 Vendy Vendy | Web | 23. února 2018 v 20:31 | Reagovat

Koťátka nezklamou. Zejména ta zachráněná. Dá se taky napsat o koťátkách týraných, ale to vzbuzuje velkou vlnu bezmoci a zlosti (na tyratele), takže raději snad o růžích, o vaření, a třeba o pletení.
Nebo o jakémkoliv tématu, které se jeví jako vhodné...

24 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 24. února 2018 v 21:27 | Reagovat

[22]: Akorát, že se ty jeho produkty nedaj žrát.

25 Ja Ja | 28. února 2018 v 20:53 | Reagovat

Moc toho o životě nevis a kritizujes režim. Naivita a slunickarstvi, vitacka uprchlíků, ale věřim SPD a ostatním, že se postaráme hlavně o naše lidi, důchodce a tak a ne o cokoladove

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama