Domácí úkoly: o co opravdu jde v kauze Táta Parťák?

13. března 2018 v 13:04 | Lúmenn |  svět podle Lúmenn...
Pokud používáte sociální sítě, nejspíš vás neminula "kauza" Táty Parťáka, který popsal svůj zajímavý boj se synovou školou ohledně vymáhání plnění domácích úkolů pomocí kázeňských postihů. Samozřejmě to různě přežvejkáno nakonec dostalo úplně jiný rozměr. Z původně skutečně zajímavého boje proti zkostnatělému systému se překrucováním stal ufňukaný tatínek rozmazleného spratka, co si vymohl svoje práva a šikanuje školu. A Táta Parťák je pod palbou stovek rozhořčených rodičů, kteří mají pocit, že jim krade podle nich naprosto zásadní a neoddiskutovatelnou součást školního vzdělávání. Jenomže tihle všichni kritici a stěžovači by si sami měli sednout nad pár domácích úkolů, protože jejich pochopení psaného textu je úrovně vskutku nevalné...


Předně - přečtěte si původní text Táty Parťáka. Pořádně. Pomalu. Najdete ho na FB tady. A teď pojďme k jádru pudla.

K sepsání tohoto článku mě nakonec donutil komentář Václava Klause mladšího, který (jako již potolikáté) absolutně nepochopil o co jde a rovnou se vrhl do urážení. Cituji:

Představuju si, že k [našemu bývalému třídnímu] nakluše nějakej "Táta parťák", co se mu zdá, že Ríša by neměl dělat domácí úkoly, protože to není ve školním řádu, potažmo ani v zákoně, a poslal mu dvacet e-mailů s tím, ať okamžitě zjedná nápravu. A že už mu to lajkovalo 1000 lidí na Facebooku. A že by taky neměl používat při hodinách geometrie kružítko, protože se Ríša píchnul do prstu a to kružítko taky není v zákoně a ani ve vyhlášce a ani ve školním řádu.

Jenže tohleto je naprosté nepochopení celé věci! Problém začal ne ve chvíli, kdy by chudáček synátor fňukal, že nechce dělat úkoly, ale ve chvíli, kdy Ríša donesl domů poznámku za neplnění školních povinností. Pokud dostanete nějaký postih, je snad vcelku legitimní se ptát, za co jste jej dostali a jestli má takový postih nějakou oporu v právním řádu. Krásnou analogii s policií a pokutami za rychlou jízdu píše již ve svém původním příspěvku Táta Parťák. Kdyby vám policajti napařili pětikilo třeba za to, že máte v oknech macešky, možná byste taky jukli do zákoníku, jestli to bylo oprávněné, ne?

No a přesně to Táta udělal. A světe div se - zjistil, že to oporu v zákoně nemá. To je vcelku zajímavý fakt, ne? Já jsem to třeba nevěděla. Celý život jsem žila ve víře, že domácí úkoly povinné a vymahatelné na základě nějakého předpisu jsou. A ono nejsou.
Zcela logicky pak s tímto zjištěním Táta konfrontoval Ríšovu učitelku. A ta kontrovala tím, že to sice možná není v zákoně ani ve školním řádu, ale že se tak prostě domluvila s kolegy a tak za to píše poznámky a může za to dát i napomenutí nebo dokonce důtku třídního učitele. Sice to neopírá o nic jiného, než o svůj pocit, ale to je v pohodě. Se s tim smiřte, tatínku.
Tohle opravdu nechává rodiče dětí chladnými? Že si učitelka může na základě své vlastní představy dávat kázeňské postihy, aniž by je musela jakkoli odůvodnit? Podle téhle logiky může začít dávat poznámky za to, že dítě škaredě kreslí nebo za to, že má špatně obalený sešit. Prostě stačí, že se tak s kolegy dohodla a nějaký školní řád nebo školský zákon se může jít vycpat.

Fór je opravdu hodně starý, ale až teď se ukázalo, že to není fór, ale realita;)

Táta Parťák ale nakonec svůj boj se školou vyhrál. Nejen pro Ríšu, ale pro všechny děti. Za nesplněné domácí úkoly už žádné dítě nebude dostávat poznámky ani důtky. No není to skvělé? Podle většiny diskutujících evidentně není. Ríša je fňukna, vyroste z něj neschopný povaleč a Táta není parťák, ale totální magor. A Ríšova škola je pochopitelně šikanovaná oběť téhle taškařice. Bez domácích úkolů by skončil svět a začali mu vládnout tupci. Ehm...

To si skutečně někdo myslí, že poznámka nebo důtka je adekvátní reakce na nesplnění domácího úkolu? Dokážu pochopit motivaci hodnocením - pokud doneseš třeba z češtiny alespoň 5 bezchybných úkolů, dostaneš jedničku. Prostě kdo plní navíc, nechť dostane odměnu. To je v pořádku. V práci vám taky přesčasy musí proplatit. Ale vyhazov za odmítnutí neplaceného času v práci navíc je protizákonný. Jenomže jak tak vidím podobné debaty, oni by se Češi vztekali i nad tímhle, že nějaká fňukna nechce makat denodenně zadarmo a že život je tvrdý.
Ne, není tvrdý. Ani měkký. Je prostě takový, jaký si ho uděláme. A motivovat děcka k učení tím, že pokud nebudou doma trávit hodiny nad povinnými úkoly, dostanou poznámku, to mi prostě nedává smysl. A nedává to smysl ani psychologům a pedagogům.
Podle mnoha výzkumů se ukazuje, že negativní motivace je pro mladší děti absolutně nesmyslná. Jediné, čeho jí docílíme je, že v nich od mala vyvolámě pocit, že učení je něco otravného, nezajímavého, nudného a jediným důvodem proč to dělat je, abychom nedostali trest. Pak není divu, že se úroveň vzdělání neustále zhoršuje a lidé se odmítají po absolvování školy dál dobrovolně vzdělávat.
Hodně lidí v diskuzích psalo, že povinnost domácích úkolů chrání děti z nepříliš funkčních rodin, aby jejich rodiče měli alespoň nějakou motivaci s nimi úkoly psát. Ale ruku na srdce - rodič, který na svoje dítě kašle tak moc, že neřeší jeho přípravu do školy, asi nebude ani řešit nějakou poznámku či důtku. Pro pomalejší děti jsou zase prý úkoly nezbytností, aby se doma doučily to, co ve škole nestihly - dobře, to dává smysl, ale pokud s nimi rodiče chtějí probírat učivo, nepotřebují k tomu přece nějaký befel seshora! U nadaných dětí nedávají úkoly smysl už vůbec - je to pro ně jenom nesmyslná buzerace strojovým opakováním něčeho, co už dávno umí, místo toho, aby se věnovaly něčemu přiměřenému jejich úrovni znalostí.

Nikde není psáno, že by Táta parťák chtěl, aby se Ríša mohl flákat a nic nedělat. Dokonce ani nebojuje proti domácím úkolům. A už vůbec nebrojí proti domácí přípravě na vyučování, dobrovolnému dalšímu vzdělávání ani učení obecně - ačkoli toto všechno je mu vyčítáno. Jediné, čeho chtěl dosáhnout, bylo, aby dítě nemohlo být kázeňsky trestáno za nesplnění povinnosti, která ovšem není ve skutečnosti povinností, ale jen rozmarem učitelů. A to se mu povedlo.
Bohužel narazil na další překážku a tou je myšlení lidí, kteří si pořád nedokážou srovnat v hlavách, že "každej přece ví už dnes, že řětez, mravy nenapraví." (Jan Werich, který to věděl už v roce 1953)

Jen tak na okraj - tento problém mi připomněl půl roku starý článek o tom, jak si internetoví diskutuícíc představují opravdovou práci Kdo neotročí, není Čech. Jukněte na něj;)
 

9 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Troi Troi | 13. března 2018 v 13:35 | Reagovat

Nemluvě o tom, že být rodič neznamená automatický patent na znalost látky a schopnost ji vysvětlit - od toho máme profíky.
Rodič má svých povinností víc jak dost.

2 Jano Jano | 13. března 2018 v 13:39 | Reagovat

Máte pravdu, ono tu naozaj neide o domáce úkoly. V poznámke od učiteľky je jasne napísané, že dieťa nemá domácu úlohu a chodí do školy nepripravené. Takže sa očividne nielen že nenamáha s písaním úloh, ale ani sa nepripravuje na vyučovanie.
Matka dieťaťa usiluje o zrušení striedavje starostlivosti, lebo otec školskú prípravu svojho syna zanedbáva a radšej ho nechá čučať do počítača. Prípadom sa samozrejme zaoberá aj OSPOD.  Túto mediálnu bublinu otec rozjel najmä preto, aby to mohol použiť na opatrovnickom súde. Ono by bolo blbé, keby deti získala matka do výhradnej starostlivosti a naraz by taťka musel platiť na deti výživné.

3 Jano Jano | 13. března 2018 v 13:43 | Reagovat

Ešte by som chcel touto cestou nielen za seba, ale aj za mnohých ďalších diskutujúcich na stránke taťky parťáka poďakovať za zmazanie svojich príspevkov a zrušenie možnosti diskutovať.
Taťka očividne každému priznáva právo na vlastný názor a nebojí sa vecne a logicky vyargumentovať oprávnenosť svojho postoja k výchove detí. :P

4 Lucie Lucie | 13. března 2018 v 13:58 | Reagovat

Jano má v tomhle naprostou pravdu. Ten problém je někde úplně jinde. Táta parťák si rád věci přibarvuje a zapomíná, že všechno rozebírat na sociální síti, bez ohledu na soukromí rodiny, je taky trochu mimo mísu. Táta parťák vysvětlil Ríšovi i to, že nemusí zdravit paní učitelku, dokud nebude sám chtít - a to prosím už ve školce. Má problém chudák zkrátka kdekoliv, kam děti jenom vlezou - ať je to škola, školka...musí bojovat proti celýmu světu, kterej je strašně zlej a on jedinej se tomu všemu postavil. Nebo je zkrátka jenom podivná fňukna, která se s nikým, kdo mu automaticky nekejvne, ani dohodout nechce. Hlavně, že si dokáže spravit pochroumaný ego na sociální síti za pomocí fanklubu alternativních fanatickejch mamynek. Kde by totiž holky hledaly takovýho starostlivýho taťku, jakým pan Kamba určitě je, že?

5 Cheorchia Cheorchia | E-mail | 13. března 2018 v 14:10 | Reagovat

Chlap, co dovolí synovi, aby si koupil čokoládu, hned potom, co zjistí, že ten malej "gentleman" šikanuje menší holčičku ve školce, by děti vychovávat asi neměl.A ještě se tím pochlubí, jak mu to s dětmi jde..Kdyby je vychovával dobře, tohle by se nikdy nestalo.Jak by se asi tvářil, kdyby mu starší brácha ty malý holky nabančil :-p.
Úlitby, že kluk nemusí dělat domácí úkoly, mě jen utvrzují v tom, že štve děti proti matce, kde si úkoly do školy plnit samozřejmě musí.

6 Andrea V. Andrea V. | E-mail | Web | 13. března 2018 v 14:39 | Reagovat

Na co potom poslouchat vůbec nějakou učitelku? Podle mě takového zásahy ještě víc oslabují už tak zdecimovaný respekt vůči učitelům. Představ si, že máš 45 minut učit třídu, která hlučí, baví se o kravinách, čučí do mobilů a dělá si co chce, "protože to není vymahatelné školním řádem" . Celá tato kauza má daleko víc vrstev ...

7 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 13. března 2018 v 15:42 | Reagovat

Upřímně o tom slyším poprvé a... zdá se to celé mnohem složitější. Ono by se dalo něco najít ve prospěch obou stran a trošku to překroutit a jestli je pravda, co tu píšou ti nade mnou, tak to taky vrhá úplně jiné světlo... Určitě má smysl zabývat se obecně tím, jestli má postih oporu v předpisu nebo ne, jestli není trochu moc a pokud nemá a je, tak s ním nesouhlasit. Pak je ale taky třeba se zabývat tím, jestli za neplnění úkolů nějaký postih jasně nezakotvit. Protože pozitivní motivace je fajn, ale negativní bych nezavrhovala. Když to vezmu ze své vlastní zkušenosti, tak na základce mi pozitivní motivace stačila, na mé bratry zase platila jen ta negativní. A na střední už mi nestačila ani ta negativní, protože tam nám nedávali kázeňské postihy, ale mohlo se stát, že se neplnění úkolů odrazilo ve známkování. Jenže mně bylo jasný, že k maturitě dojdu tak jako tak, takže i pod hrozbou pětky jsem na domácí slohovky učitelce říkala, že je psát nebudu, protože je blbý téma, a podobně. A to byly domácí úkoly u nás spíš výjimkou, nedovedu si představit, že bychom je dostávali pravidelně. K čemuž se váže i otázka nutnosti domácích úkolů, protože jsem je nedělala ze všeho nejvíc proto, abych se s nima nemusela otravovat, když přijedu prakticky večer domů a do školy jezdím před šestou ráno. Ale asi bych souhlasila s tím, aby zůstalo u toho ovlivnění ohodnocení. Kázeňský postih za neplnění úkolů... znám zase případy, kdy je to dovedeno do absurdna a i rodiče, kteří se doma s dětmi připravují, nadávají na učitele, kteří hrozně bazírují a i jinak normálním dětem lískají napomenutí a důtky kvůli tomuhle nebo zapomenutému pravítku.

8 Bushman Bushman | E-mail | 13. března 2018 v 16:12 | Reagovat

Ok.Jako kantor jsem svým způsobem potěšen výsledkem Parťákova boje k kauze Domácí úkoly. Doporučuji ostatním kantorům si na nejbližší schůzce promluvit s rodiči ve stylu:" Milí rodiče, dle zákona sice mohu zadávat DÚ, ale nemohu pod sankcí vymáhat jejich plnění. Co ale mohu je, odměnit ty, co je (ve svém volném čase) plní. Pokud tedy máte doma zaručeného jedničkáře, DÚ hoďte za hlavu. Pokud ale, a tak dle mé zkušenosti funguje většina žáků, na pololetí, či na konci roku to bude nerozhodně, nebo si bude Vaše dítě chtít známku zlepšit, pak to budu zase já, kdo rozhodne, kdo na toto má nárok. Zda-li ten, kdo DÚ poctivě dělal, nebo ten, kdo využil (jsa podpořen Vámi, rodiči) výhody zákona a  na DÚ se vybodl. Vy máte svá práva, já jako kantor svá. Vy jste se dobrovolně rozhodli- neberte mi právo na mé rozhodnutí a pak se nevztekejte.Pokud se takto dohodneme, ať žije Táta Parťák !

9 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 13. března 2018 v 16:16 | Reagovat

Já tedy nevím, ale poznámky, co nosí moje děti, jsou prostě jen sdělení pro moji informaci.
Jo, já jsem ta, co neobalila dětem sešity a já jsem ta, co nedohlédla na plnění úkolů :-)
Poznámka je moje, ne mých dětí.
A moje děti je taky neberou jako trest, jen prostě jako sdělení.
Ono to je o přístupu.
Přece nezmlátím synka za to, že jsem byla líná se zvednout od televize a zkontrolovat mu notýsek?
Ovšem to je můj přístup. Rozhodně ho nenutím jiným rodičům.
Táta parťák má v mnoha věcech pravdu a já mu jí neupírám.
Ale jednou věcí mě dostal.
A to totálně.
Já osobně bych si nikdy nedovolila říct dítěti, že úkoly ze školy plnit nemusí.
Jo, klidně bych mu to vyjednala, kdyby mě to tak hodně štvalo, ale bylo by to mezi mnou a učitelem/školou.
Nechci, aby moje dítě mělo pocit, že je něco víc, než ostatní, že má víc práv a míň povinností.

10 veruce veruce | Web | 13. března 2018 v 16:25 | Reagovat

Ono se v tom musí řešit mnoho věcí najednou a tím, jak se to začalo překrucovat, se řeší o to více dalších souvisejících věcí. Na jednu stranu se nedivím, ale na druhou stranu mě některé závěry opravdu dostávají, třeba ten, že dětem a mladým lidem kvůli takovému přístupu chybí úcta k autoritám. Psala jsem před pár dny článek - http://blog.veruce.cz/v/nazory/ucta-k-autoritam-jakym-autoritam/
Soukromě Tátu parťáka neznám, takže ho nemůžu soudit jako člověka. Jsem však ráda, že do zkostnatělého školního systému, který děti demotivuje a bere jim jakoukoli chuť učit se, občas píchne a rozpoutá diskuzi. Velmi se mi líbilo, jak se popral s tím, že jeho dceru nutí ležet ve školce po obědě, když se jí spát nechce a chtěla si se staršími dětmi, které už po obědě nespávaly, kreslit.  Pro zkostnatělý systém to byl problém, který se musel místo obyčejné domluvy řešit přes řády a paragrafy.
Sama jsem šikanu učitelek zažila, takže pro jeho konání mám pochopení. Navíc naše školství potřebuje pořádnou změnu.

11 Lúmenn Lúmenn | Web | 13. března 2018 v 16:29 | Reagovat

[3]: já nehodnotím nijak osobu Táty Parťáka, protože o něm ani jeho rodinném zázemí nevím vůbec nic. Hodnotím jen tuto konkrétní věc a za tu má u mě palec nahoru. Mazání nesouhlasných komentářů je ovšem také něco, s čím nesouhlasím.
Jinak "nepřipravuje se na vyučování" jsem měla v žákovské taky furt a přitom jsem měla samé jedničky (jako má podle toho, co píše jeho táta Ríša taky). To je jen formulace pro to, že si dítě nenosí pomůcky na výtvarku nebo nepíše úkoly.

[9]: ona taková třídní důtka už je i informací pro učitele, které dítě přeberou v následujících letech a budou k němu pak přistupovat jako k problémovému, ačkoli je třeba jen zapomnětlivé nebo ho prostě úkoly nudí a nezajímají . Tak jsem to měla třeba já, byla jsem v látce napřed a úkoly pro mě byly noční můra.

[8]: to mi přijde jako naprosto férová a smysluplná možnost ;)

12 Paulie Paulie | 13. března 2018 v 17:34 | Reagovat

[6]: Naprosto s Vámi souhlasím - v tomto vidím hlavní problém celé této kauzy. Mám malou sestru v první třídě a když s ní mám dělat domácí úkoly, tak se to táhne bez nadsázky od příchodů domů až po ulehnutí do postele - DÚ má habaděj a není schopna se plně soustřdit po celém dni ve škole. Celkově bývají ty úkoly tak na hodinu a půl, ale šestileté dítě není schopno se soustředit tak dlouho... jsou třeba přestávky atd. a popravdě pak sestra nemá prakticky žádný volný čas (a stejně tak i rodiče). Takže po této stránce autora naprosto chápu, toto je prostě otravné a problematické, ae v čem spatřuji problém je stále se zmenšující respekt vůčí pedagogům ze strany rodičů i dětí.

13 Breberka Breberka | 13. března 2018 v 19:15 | Reagovat

Domácí úkoly u menších dětí jsou zcela jistě zásahem do práv rodičů. Neboť děti často chodí s úkolem za rodiči.
Škola by neměla diktovat rodičům, jakým způsobem budou pomáhat dítě připravovat do školy.
Dokonce mohou mít i zábavnější metody pomoci s učením pro své děti.
Domácí úkol má  mít čistě formu doporučeného domácího tréningu. Má dětem napovědět a napomáhat v přípravě, ne jim vysloveně vždy určovat, když domácí učení musí děti bavit.

Motivace k domácím úkolům by měly být takové, že žák, který udělá dost úkolů bude mít nadpracováno na některé druhy přezkoušení, kde by se prověřilo, zda ty vědomosti žák opravdu prošel a vyzná se v tom. Už by v některých ohledech nemuselo být zkoušení od nuly.

14 Breberka Breberka | 13. března 2018 v 19:16 | Reagovat

Někteří učitelé to aktivním žákům tak dělali už za mě, ve školních letech.

15 Eliss Eliss | Web | 13. března 2018 v 19:57 | Reagovat

Princip domácích úkolů je v pořádku, ale samozřejmě by učitelé neměli děti jejich počtem omezovat...

16 Jano Jano | 13. března 2018 v 20:00 | Reagovat

[11]: Dovolím si nesúhlasiť. Formulácia "nieje pripravený na vyučovanie" znamená "nenaučil sa básničku, neprečítal zadaný článok, nezakrúžkoval hrušky a jablká v cvičnom zošite". O zabudnutých pomôckach sa zvyčajne (a najmä na prvom stupni) píše explicitne "nemal pomôcky na výtvarnú výchovu, nemal tričko na telocvik, nemal prezúvky".
Rodičia by si mali uvedomiť, že kontrola  DÚ, skúšanie z básničky, tričko na telocvik aj vodové farbičky na výtvarnú výchovu sú súčasťou vydelávacieho procesu v škole a učiteľ s tým ráta vo svojom pedagogickom pláne. Akonáhle si deti pomôcky nosiť nebudú alebo sa vykašlú na učenie básničky či DÚ z matematiky, naruší sa vzdelávací plán pre všetkých žiakov.
Rovnako, ako taťka odmenil svojho syna čokoládou za šikanovanie iných detí alebo ako nevidí dôvod, prečo by jeho deti mali zdraviť, ďakovať či požiadať, tak aj v tomto prípade presadzuje svoje napuchnuté ego bez ohľadu na druhých a na iné okolnosti.

17 stuprum stuprum | Web | 13. března 2018 v 21:26 | Reagovat

Václav Klaus starší je alterego Táty parťáka. :)

18 Lúmenn Lúmenn | Web | 13. března 2018 v 23:40 | Reagovat

[16]: já mám v žákovské z prvního stupně x-krát napsané "není připravena na vyučování" a skoro vždycky to znamenalo, že nemám úkol. Ale kdyby se mě zeptali na cokoli, co v úkolu bylo, zvládla bych to okamžitě splnit. Takže připravená jsem byla, jenom jsem nezakroužkovala ty pitomý jabka, protože jsem si místo toho četla knížku :)
A znovu - nehodnotím nijak osobu nebo výchovné metody Táty parťáka, neb o nich nic nevím. Řeším jen tuto konkrétní věc.

19 D. D. | 14. března 2018 v 5:43 | Reagovat

Nehledě na to všechno, na druhém stupni už 90 % děcek úkol načmárá narychlo o přestávce před hodinou, aby to vypadalo, že v sešitu něco je (a nebyla z toho ta poznámka...), pokud ho rovnou neopíše. Takže pokud mají nějaký smysl úkoly pro třeťáka, pro osmáka už fakt ne.

20 Jano Jano | 14. března 2018 v 9:43 | Reagovat

[18]: Učiteľka jasne napísala, že dieťa nemá konkrétnu úlohu a že nebýva pripravené na vyučovanie. Pre OSPOD sa vyjadrila, že dieťa niekedy nemá úlohu a že býva nepripravené na výučovanie.
Takže taťka jednoducho na školské povinnosti svojho syna kašle. A dieťa na svoje povinnosti kašle tiež, keď to taťku nezaujíma.
Teraz zjavne nastali problémy v otázke striedavej starostlivosti, lebo matka trvá na riadnej výchove a primeranej príprave do školy. A tak taťka zúfalo hľadá cestičky, ako ospravedlniť neplnenie svojich rodičovských povinností.
Urobil ale veľkú chybu. prípad už je natoľko medializovaný, že kým dôjde na opatrovnický súd, bude pravdepodobne k dispozícii aj oficiálny právny výklad otázky dobrovolnosti DÚ a taťka stratí možnosť vyrukovať na súde so spochybňovaním názoru na neprimeranosť jeho výchovy a postoja k školským povinnostiam jeho syna.
Okrem toho tá jeho právnička je povestná svojou neúspešnosťou a ako tak pozerám na jej vyjadrenia, ani sa nečudujem.

21 Bagatel Bagatel | 14. března 2018 v 18:18 | Reagovat

Myslím, že nebylo účelem článku rozebírat  rodinné poměry otce a matky ale čistě otázku jaké domácí úkoly, jak je klasifikovat a jak se připravovat na výuku. Zdaleka přibližně, sto let trvající mašinérie vylučování otců z výchovy dětí, je jiná otázka, kterou znají ti, kdo se pečlivě zajímají o problematiku a konkrétní případy rodin.

Zda připravoval otec dítě do školy nevíme. Údajná zpráva, že dítě bývá nepřipravené je nic neříkající, nepřezkoumatelná a nekonkrétní a tedy nemá ani právní ani výchovný význam.

Odborně by se totiž řešilo, v jakých konkrétních bodech a případech bylo dítě více nebo méně připravené, u kterého z rodičů se v té době připravovalo, pokud nejsou rodiče spolu a jak se připravovalo.
1. jaké pomůcky
2. které vědomosti, který předmět
Aby bylo možné učinit zlepšení nebo opatření. Nekonkrétní věta o tom, že dítě nebývá připravené se v kauzách vyskytla a obvykle byla stejně smetena se stolu. Z uvedených důvodů, že nelze takovou nekonkrétní výtku napravit, když není upřesněna.

Nemíním se tou kauzou vůbec zabývat. Je to odporné tyhle spory o dětech, největší hnůj společnosti. Který by měl být dle mezinárodní úmluvy o právech dítěte automaticky nastaven s dohledem, aby fungoval za spolupráce všech, kteří jsou k tomu vázáni. To je na dlouhé vyprávění. Bežte s tím za Klárou Samkovou, ta je těmihle kauzami zahlcena.

22 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 14. března 2018 v 18:42 | Reagovat

[8]: A pak budete mít ve třídě dvě tmavší dítka, která úkoly nosit nebudou, na konci roku se přikloníte k horší známce a máte na krku diskriminaci, protože blonďák z druhé lavice má sice stejný průměr, ale lepší známku :-)
A to, že jste na schůzkách objasňoval způsob výpočtu konečné známky, Vám bude úplně na píp, protože tmavší rodiče na schůzkách nebyli :-)
No, aspoň takhle podobně to chodí u nás ve škole :-)

23 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 14. března 2018 v 20:05 | Reagovat

[11]: "Jinak "nepřipravuje se na vyučování" jsem měla v žákovské taky furt a přitom jsem měla samé jedničky (jako má podle toho, co píše jeho táta Ríša taky)." - vidíš - a kdyby se připravovala, mohla jsi mít samé nuly.
-------
Já si myslím, že škola by měla žáka vychovávat i k tomu, že prostě v životě holt existují i nějaké povinnosti.

24 Městoběžnice Městoběžnice | 14. března 2018 v 21:18 | Reagovat

Když jsem chodila na ZŠ, kontrolovalo se a zapisovalo, kdo zapomněl nějaké pomůcky nebo úkoly atd. Na konci měsíce dostali ti, kteří neměli žádný záznam, pochvalu a ti, kteří překročili určitý počet záznamů, poznámku. Tak mi to připadá přiměřené. Úkoly nejsou jen o procvičení obsahu učiva, ale i o zodpovědnosti.
A jestliže mi přišly některé úkoly jednoduché, jelikož jsem danou látku dobře znala, tak jsem je udělala ještě během přestávek po hodině a nemusela je dělat doma.

25 Jana Jana | E-mail | Web | 15. března 2018 v 9:08 | Reagovat

hehe, další zajímavá diskuze, čekala jsem , kdy se objeví i tady. A i tady lidé řeší něco jiného :) Ach ach ... Domácí úkoly jsou fajn, ale když je na programu výlet nebo je to úkol o hovně a jde o šikanu dítěte i rodiče, tak proč za to být trestán? Rozčilují se především rodiče se špatným přístupem k dítěti - buď to neumí vzít osobně jako Barushka nebo se o děti nezajímají a jen trestají. Prostě klasika a dokud se v ní lidi nezačnou více šťourat, nebude to jinak.

Proto je mi lehce líto Sviště - jeho táta bude totiž taky Táta Parťák.

26 pravda dětem pravda dětem | 15. března 2018 v 19:34 | Reagovat

Samozřejmě, že rodiče by se měly věnovat dětem a napomáhat v domácí přípravě po dobu, která je přiměřená a možná, o tom by nemělo být sporu. Jde však o motivaci žáků ze strany školy a jaké vlastně úkoly po dětech chtějí, zda se snaží dětem dát vodítko k přípravě na výuku,dát určitou volnost v tom, co dítě  k tématu výuky z domácí přípravy donese, aby to bylo opravdu pořádně, aby to děti bavilo. Nebo zda někteří vyučující vědomě , nebo nevědomě jalově zatěžují výkon v přípravě žáků, například úkolem nejasného zadání nebo nejasného efektu pro individuální osobnost žáka. Každé dítě potřebuje svůj přístup v učení a jinou pomoc.

Nicméně jeden z právních názorů analyzující problematiku ------
Vyjádření advokáta k domácím úkolům:
http://bod-zlomu.blogspot.cz/2018/03/ministerstvo-skolstvi-lze-domaci-ukoly.html

27 Jano Jano | 15. března 2018 v 23:36 | Reagovat

[26]:Tieto diskusie sledujú so záujmom aj žiaci základných škôl. Niektorí z nich sa aj vyjadrili na FB stránke dotyčného táty. Boli veľmi smutní, že ich komentáre táta parťák zmazal a zablokoval im možnosť komentovať. Ja by som si rád prečítal, čo si o užitočnosti povinných DÚ myslia samotní žiaci.
Táta parťák na jednej strane snaživo počúva svoje vlastné deti , ale na druhej strane túto možnosť iným deťom berie. Za koho a za čo teda
vlastne rozpútal túto kampaň?

28 A. S. Pergill A. S. Pergill | Web | 16. března 2018 v 13:22 | Reagovat

1. Zopakování probrané látky s časovým odstupem několika hodin (= domácí úkol) je vysoce účinná pomůcka pro zapamatování si toho, co se probíralo
2. Česká školní inspekce i MŠ se k případu vyjádřily jednoznačně v tom smyslu, že legislativní opora pro domácí úkoly existuje - stačí, pokud jsou v řádu příslušné školy, pak je jejich ukládání podpořeno školským zákonem

A obecně: Naši žáci a středoškolští studenti běžně vyhrávají mezinárodní vědomostní olympiády. Je veřejným tajemstvím, že naše maturita je +- na stejné úrovni, jako na západ od bývalé železné opony titul Bc.
Je rovněž známo, že lidé, kteří mají "nabiflována" určitá fakta, jsou i výrazně efektivnější ve vyhledávání informací na internetu a v podobných zdrojích, včetně toho, že jsou s to spolehlivěji rozpoznat nesmysly od seriózních informací.
Pochopitelně, tento stav není v zájmu těch, kdo by zde rádi měli stádo vymozkovaných blbů, kteří by se snadno ovládali (a akceptovali nejrůznější neomarxistická fake typu "lidmi způsobeného globálního oteplování") a nebyli konkurence pro obyvatele států na západ od bývalé železné opony.

29 Jája Jája | E-mail | 19. března 2018 v 7:00 | Reagovat

Patřím mezi ty, kdo u Táty Parťáka komentovali a jejichž komentáře byly smazány a oni sami zbaveni možnosti dále komentovat.
Komentovala jsem slušně a věcně. A dokládala vše příklady ze života. Protože jsem několikanásobná matka dospělých dětí a navíc učitelka AJ.
Podotýkám, že učitelka, která od 5. třídy výš NEVYŽADUJE domácí úkoly (což jsem tam také mnohokrát zmínila). Pro mě je důležité, aby děti uměly. A DÚ jim v tom může pomoct. A navíc je vychovává k zodpovědnosti. Nejdřív jen školní výsledky, ale ono se jim to bude později hodit i v životě.
Krásně se to ukázalo minulý týden. Kdo z mých sedmáků chtěl, mohl se předpřipravit na vyprávění o svém zvířátku. A výsledkem bylo, že holčina, co má problémy v AJ, se jakžtakž připravila a dostala. Tu radost bych vám přála vidět. A nejen za dobrou známku. Ale i za to, že jsme si ji ze zájmem vyslechli, třída jí kladla doplňující otázky...
Lempl třídy se na to vybodnul. A výsledek - jelikož není na AJ nadaný, tak za 4. Bylo mi jedno, že neudělal DÚ. Nebylo mi jedno, že v 7. třídě není schopen žblebtnout... V tomhle platí jednoduchá rovnice:
"Pokud ti nebylo shůry dáno a kulový doma děláš, tak pak kulový umíš a kulový dostaneš..."
A douška - nelze odtrhnout kauzu ,"Domácí úkoly" od ostatních kauz Táty Parťáka. Včetně smazaný storky "Jak můj Ríšánek šikanoval malé děti ve školce"... Jsou to spojené nádoby. Proto ten strach, co z dětí pod vedením tohoto jedince vyroste...

30 Jája Jája | E-mail | 19. března 2018 v 7:04 | Reagovat

Jeee, mně tam vypadla ta známka té holčiny. Dostala 2 - pro ni výborný výsledek :-)...

31 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 19. března 2018 v 21:00 | Reagovat

Slyším o tom poprvé. A děkuji za tenhle článek :D
Chtěla bych žít ve světě, kde děti nejsou už od začátku znechucovány a zastrašovány nesmyslnými tresty za věci, které jsou jen něčí zvůlí.

32 František Smolný František Smolný | 2. července 2018 v 21:37 | Reagovat

Ono taky takový trest nepřijde za jeden nesplněný úkol. Ríša je prvňáček a supertáta se na něj prostě vykašlal. A ještě ho za to oslavují média. Kocourkov.

33 František Smolný František Smolný | 2. července 2018 v 21:40 | Reagovat

[29]: Přesně. Taky jsem byl dnes vyhozen. Pán se prostě rád poslouchá a diskusi nevede.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama