Měkký a bezpečný ženský svět

17. března 2018 v 15:05 | Lúmenn |  svět podle Lúmenn...
Ve vlacích jsou zaváděna bezpečná kupé pouze pro ženy. Začnou jezdit taxíky pro ženy. Už nějakou dobu existují parkovací místa pro ženy, která jsou širší, protože ženy neumí parkovat (ale fuj, to bylo genderově nekorektní), aby se ženám lépe vystupovalo s kočárkem (sakra, taky špatně), inu zkrátka jsou ta místa na parkovišti umístěna tak, aby byla dobře osvětlená a kousek ode dveří, aby na dámu nemohl ze tmy vyskočit nějaký sexuální predátor. Kvůli hordám nadržených a zvrácených mužských bestií se konekocnů všechna tahle opatření zavádějí. Aby se ženy cítily bezpečně. Co na tom, že statistiky zločinnosti jsou každoročně nižší a nižší, co na tom, že žijeme v jednom z nejbezpečnějších koutů světa a v suverénně nejbezpečnější epoše lidských dějin. Ženy, obklopené "rape culture ovlivněnými pyjatci" se potřebují cítit ještě bezpečněji a basta!


Fascinuje mě zejména fakt, že kdykoli dojde řeč na znásilnění, vytáhnou feministky do boje proti obvyklým poznámkám o "úchylácích v parku" a mávají číslo o tom, jak 90% znásilnění spáchá známý oběti. Ale jakmile se bavíme o zavedení kupéček jen pro ženy, najednou jsou neznámí kolemjdoucí úchyláci zase na pořadu dne a diskuze se hemží historkami, podle nichž cesta Českými drahami zní jako podnik svou nebezpečností srovnatelný s výletem polonahých letušek do léčebny sexuálních deviantů.

Tím samozřejmě nechci zlehčovat fakt, že určitě existují ženy, které byly obtěžování nebo dokonce znásilnění ve vlaku vystaveny. Ale nějak úplně nerozumím tomu, jak by dámské kupé, které tedy snad správně chápu jako kupé vyhrazené pouze ženám, mělo podobným excesům zabránit.
Pokud jako osamělá žena cestuju poloprázdným nočním vlakem, taky se zrovna nepohrnu do společnosti třeba alkoholem posilněných chlápků nebo nějakých podivně vypadajících existencí. Radši si vyberu kupéčko se starší dámou, nějakou študačkou nebo třeba sympaticky vypadajícím párem. Vlaky jsou poměrně dlouhé a podobných míst v nich většinou najdete habaděj. Nutnost ženských kupé mi tím pádem nedává smysl už kvůli tomuhle.

Druhá věc je, že nechápu, jak někomu v obtěžování či dokonce znásilnění ženy zabrání cedulka na dveřích. Pokud v onom kouzelném dámském kupé bude dotyčná sedět sama, nejspíš bude ohrožená násilnickým hovadem úplně stejně, jako v jakékoli jiné části vlaku. Účinek dámského kupé pak bude v takové situaci zhruba stejný, jako cedulka "prosíme cestující, aby neznásilňovali" .

Vlastně ale ze všeho nejvíc mě na tom fascinuje ta urputná snaha žen se čím dál tím víc uzavírat do svého bezpečného ženského světa a ukazovat prstem na muže jako zdroj všeho zla, násilí a sexuálního predátorství. Vždyť to je stále houšť a větší kapky! Nejdřív se objevil termín rape culture (něco o tom píšu tady), pak se z catcallingu dělá trestný čin (viz), potom přijde #meetoo kampaň (zde), kde ženy vytahují na světlo i desítky let stará obvinění a muži se (minimálně společensky) odsuzují bez důkazů.
A do toho všechna ta bezpečná ženská kupé, bezpečné ženské taxíky, bezpečné ženské doručovatelky pizzy, bezpečná parkovací místa, dokonce bezpečné zóny pro jistotu úplně bez chlapů - jako třeba tenhle švédský fesťák. Doprkvančic, neměla bych se cítit ohroženě, když bydlím s chlapem? Sice je to můj manžel, ale kdo ví, kdy se utrhne ze řetězu!

Ale ne, teď chvíli vážně. Já chápu, že existuje mnoho případů znásilnění, obtěžování, osahávání a že v naprosté většině se ho dopustili muži na ženách a ne naopak. Ale opravdu kvůli tomu musíme pomalu vystrnaďovat muže z veřejného prostoru? Opravdu se na každého muže musíme dívat jako na potenciálního násilníka? Opravdu začneme s nepovedených pokusů o flirt dělat sexuální zločiny? A vážně chceme svět, v němž jsou ženy odděleny od mužů ve jménu bezpečnosti? Protože takový nesvobodný, segregovaný a zahalený svět si můžeme prohlédnout na východ od nás - a nevím, jestli zrovna z něj si chceme brát příklad. Abychom pak nakonec pod jinou vlajkou a zaštítěni jinou ideologií, nedělali to samé, co dnes odsuzujeme.
 

8 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Troi Troi | 17. března 2018 v 15:27 | Reagovat

V rámci rovnoprávnosti chci to samé!!! Chci mít možnost jet vlakem a nebýt obtěžován neslušnými výstřihy, nepřijatelně krátkými sukněmi, odsuzujícími pohledy na moje ponožky v sandálech. Nechci být vystavován neustálé hrozbě odsouzení a hanby za domnělé sexuální obtěžování. Chci mít možnost za celý den nepotkat ani jednu ženu-potenciální soudkyni a mít klid!!!

2 Anchor Anchor | E-mail | Web | 17. března 2018 v 17:02 | Reagovat

Já osobně jsem za kupé pouze pro ženy vděčná. Dává mi to totiž jistotu, že v nějakém kupé budu pouze s ostatními ženami a né s nějakými případnými dotěrnými ochlasty. Já teď poslední měsíce často jezdím vlakem (jakože 3x - 4x týdně) a na “normální” kupé, kde by se vyskytovaly jenom ženy, nevím, jestli jsem narazila, už si to nepamatuju. Jasně, kdyby tam žena seděla sama a týpek by jó kór chtěl, tak by to asi případně ničemu moc nezabránilo, ale stejně jsem za to ráda. Taky od té doby, co jezdím často, tak jsem se mnohokrát na nádraží setkala s otravováním od mužů (viditelně alkoholem posilněné pochybné existence se se mnou snažily dát do hovoru, sedaly si ke mně, jednou dokonce týpek jel se mnou i autobusem z toho nádraží a to mi teda jakožto bojácnému člověku dokáže pěkně zkazit na dlouho náladu, chci mít od takových věcí pokoj) a od té doby tím víc oslavuju existenci kupé jen pro ženy, dává mi to větší pocit bezpečí.

Doufám, že můj komentář není moc zmatečný a podařilo se mi se vyjádřit :D

3 stuprum stuprum | Web | 17. března 2018 v 19:01 | Reagovat

Nerad, ale často ošahávám ženské, když jsem pod parou. Nemoc nebo princip? :(

4 Eliss Eliss | Web | 17. března 2018 v 19:49 | Reagovat

Začíná se to tedy pěkně přehánět, kam ten dnešní svět spěje, to tedy opravdu nevím...

5 klavesnicetuka klavesnicetuka | Web | 17. března 2018 v 20:44 | Reagovat

jistěže musíme, nejlépe je všechny zavřít do klece a vypustit jen za jasného počasí (ne za tmy!) s obojkem, který bude monitorovat každý jejich pohyb..
doufám, že tohle pomine a já nebudu za 50 let vyprávět svým divícím se vnoučatům, že se muži kdysi mohli pohybovat venku mezi ženami:-)

ty jo proč nejsou široká parkoviště u nás, protože já parkovat neumím!

6 mermlan mermlan | 17. března 2018 v 21:11 | Reagovat

Jo no , když člověk " vyfasuje" omylem žárlivou ženskou a nesmí ani vycházet ven. Tak potom potřebuje taky kupé pro muže, aby ho drahá pustila do vlaku, aby se na něj nevrhl třeba zájezd dívek, které dostaly dovolenku od majitele nightclubu.

Mě to přijde postavené na hlavu ty kupéčka pro ženy. Protože pokud tu jízdu vlakem pojede málo žen, tak budou v kupé pro ženy právě osamělé, jako v kleci a možná  právě proto se ani nebudou cítit bezpečně.

Nezblázním se z toho, když manželka pojede kupéčkem a bude tam nějaký pán, ona si sama vybere, tak jako já, jestli  sedne, kde je klidnější místečko, nebo kde jede vlaková párty. Raději posílit spoje, aby nebylo někdy narváno.

7 Jeife Jeife | E-mail | Web | 17. března 2018 v 21:13 | Reagovat

Vem to z matketingoveho pohledu. Muzes zenam nabidnout iluzi zajmu, bezpeci a ochrany. Rict jim "myslime prave na tebe". Proc to neudelat ;)

8 mermlan mermlan | 17. března 2018 v 21:23 | Reagovat

Dobře kompromis. Udělat kupéčka pro těhotné ženy v přiměřeném počtu. Tam by se to odůvodnit dalo.
Jinak známá finta, když je přeplněný vagón, tak v příští stanici jít zkontrolovat, kde je to volnější.Nebo, kdyby mi hodně vadili lidé v kupé, zajdu na wc a už s nevrátím a sednu jinam.

9 Ina Ina | 18. března 2018 v 15:29 | Reagovat

Já jsem pro. Ať si každý vybere. Jsou dívky, které se bojí (po zkušenosti, varování, apod.), tak ať si sednou právě sem. Ty řeči mužů, že teda chtějí to samé... Jasně, i muž může být obtěžován, vím to. Ale stále je silnější a lépe z toho podle mě vycouvá. I kdyby ty divky obtěžovala jina žena (i to se může stát, vůbec netvrdím, že pachateli všeho zla jsou chlapi a nikdo jiný), spíše se jí ubrání (mluvím za sebe, snadněji bych od sebe dostávala ženu, než muže). Od mala mi doma říkali, že do prázdných kupé nemám chodit, a spíše volit ta, kde už je nějaká paní. A to jak maminka, tak tatínek :) Jsou kupé pro rodiny s dětmi, kde se myslí jak na jejich pohodlí, tak na ostatní, kteří zrovna nemilují dětské písničky a podobně po dobu jízdy. Tak proč nevymyslet další možnost přepravy? Jednou jsem někam jela, přivedla si k paní, ale objevil se také zvláštní pasažér. Šil sebou, divně koukal. My dvě jsme se na sebe taky trochu nevlídně zakoukaly. Kdyby chtěl, mohl něco udělat, i když jsme byly dvě. Nakonec se schoval na toalety a "postarali" se o něj průvodčí. Neměl lístek a byl vůči nim trochu agresivní. Neříkám, že nás chtěl zamordovat, ale když jsme zase osamělý, bylo mi lépe. Souhlasím i s taxi pro ženy. Není to můj případ, ale v noci jet sama s cizím mužem v aute, možná i trochu ovíněná, někdy nemusí být ono. Taxikář může být profík, ale taky nemusí. Jako u jiných profesí :)
A že tím vlastně uznavame, že jsme slabé a ospravedlnujeme uchyly ("Tak jsi měla jit do ženského. Teď se nediv.")? No tak... To bychom nesměly ani na kurz sebeobrany.
Jako perlu na závěr uvedu zážitek z jazykového kurzu: byli jsme se skupinou v berlínském památníku holocaustu. Ostraze jsem řekla hned u vchodu, že mám pepřák, abych nepípala při kontrole. No a od jednoho kluka jsem pak dostala "čočku" - prý se mám v případě nouze bránit čestně, třeba nějakým chvatem. Že bych v prve řade vůbec neměla být napadena, opomněl:D

10 Ina Ina | 18. března 2018 v 15:31 | Reagovat

Ne nevlídně, ale neklidně ;)

11 Spajdy Spajdy | 18. března 2018 v 18:12 | Reagovat

Tenhle ultra-super-bezpečí-zajišťující trend do pár let způsobí přesně to, čemu se snaží zabránit... A pak vystoupí zase tuna ředitelek zeměkoule, které to zase svedou na chlapy.

Pořád si říkám, sakra, jak to, že lidem ještě nedošlo, že řešit se mají příčiny...?

Palec hore za článek.

12 Coreymuh Coreymuh | E-mail | Web | 18. března 2018 v 19:07 | Reagovat

Thanks a lot. Lots of facts.

13 Laura Laura | 18. března 2018 v 23:43 | Reagovat

Klidně, ať jsou taková kupéčka, stejně jako jsou ta pro rodiče s dětmi. Ale hlavně žádnou povinnou segregaci. Já si ve vlaku ráda čtu. A poslouchat při tom nějaký štěbetání o chlapech a kabelkách by mě asi pěkně sejřilo. :D

14 Poustevnice, Čarodějka Poustevnice, Čarodějka | E-mail | 19. března 2018 v 14:34 | Reagovat

Není co dodat. Cítím to naprosto stejně.

15 Teri Jans Teri Jans | Web | 19. března 2018 v 16:36 | Reagovat

Fakt jsou ryze ženské doručovatelky pizzy? To se někde u objednávky nabízí? Jestli jo, tak jsem to nevěděla. V ženských kupé nejezdím, ale myslím, že je to právě skvělý marketingový tah, který ženám dává pomyslný pocit bezpečí. Co na tom, že z vlaku do noci vystoupí na tom stejném nádraží, jako ožralý týpek z vedlejšího vagónu.A navíc, kdo zaručí, že v ženském vagónu budou stejně jen ženy? Jasně, měl by to zaručit průvodčí, ale myslím, že ne každý by chlapa požádal, aby si přesedl.

16 Troi Troi | 19. března 2018 v 16:39 | Reagovat

Mně na tom celém štve, že je hrozné pokrytectví chtít zároveň rovnoprávnost a protekci.
Nemám nic proti protekci, ale ať pak ženy platí větší daně a pak budou mít právo vymýšlet co všechno chtějí na oplátku.

Rovnoprávnost znamená žádná protekce zadarmo jen kvůli jednomu chromosomu.

17 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 19. března 2018 v 21:10 | Reagovat

No, tak tímhle tempem asi brzy vyhyneme :D
Jsem jediná komu kupé výhradně pro ženy přijde jako nebezpečná věc. Půjde kolem prasák a má jasno, kde budou jenom ženy a ne muži.
Navíc čistě ženská kupé jsou genderovou diskriminací mužských, kterým je zakázáno do těchto prostor vstupovat na základě pohlaví :D :D :D To tak nějak porušuje i ústavu... jako by to byly méněcenné bytosti ti chlapi XD

18 Lukas Lukas | Web | 19. března 2018 v 21:38 | Reagovat

[17]: Ve své podstatě jsou to všechno vlastně nesmysly. Lidstvo má opravdu "našlápnuto" k velice rychlému vyhynutí. Zabývají se nicotnostma, které opírají jen o své individuální touhy, cíle. Podle toho tak na Zemi vypadá. Lidi řeší samé nesmysly (tedy alespoň velice často) a pak se velice diví tomu či onomu, co (jako blesk z čistého nebe) na ně z hora sletělo. Nu co už... budiž jim přáno.

19 Julie Françoise Julie Françoise | Web | 19. března 2018 v 22:57 | Reagovat

Něco podobného jsem zažila, když jsem studovala ve Francii, ovšem v rozumnější podobě. Za prvé se jednalo o celé "dámské vagony" nočních vlaků. Sama jsem je párkrát využila a je fakt, že se mi takhle líp usínalo. Co jsem zažila, na nástupišti se kontrolovalo, kdo do kterého vagonu nastupuje, patrně o to víc, že to bylo už v době po vyhlášení výjimečného stavu. Nicméně na druhou stranu je fakt, že potenciální úchyl nejspíš prostě mohl přejít za jízdy z jednoho vagonu do druhého. Ve výsledku mě asi víc uklidňovalo ne to, že jsem byla mezi samými ženami, ale že nás tam spalo hodně, sama v kupé bych nejspíš moc klidně nespala...
Plus je tu ještě jedna dost podstatná věc - ve Francii je sexuální obtěžování problém nesrovnatelně vážnější než u nás, což vím jak z doslechu, tak především z dost bohatých a nepěkných osobních zkušeností.
Takže - místo zavádění podobných opatření ve vlacích spíš doporučuju zamyslet se nad tím, co lze udělat pro to, aby se naše města nedostala na úroveň takové Paříže, kde pro osamělou  ženu často opravdu není zrovna bezpečno...

20 Boudicca Boudicca | Web | 20. března 2018 v 11:45 | Reagovat

[19]: Souhlas. Při studiu v zahraničí jsem každý den trávila skoro 2 hodiny ve vlaku. Obtěžování během jízdy nebo těsně po výstupu jsem zažívala minimálně jednou do měsíce. Někdy šlo jen o pozvání na rande a nepochopení "ne" jako odpovědi, jindy o cca 6 týdnů trvající stalking. Stejnou zkušenost měly i místní holky. Za dámské kupé bych tehdy bývala byla vděčná. Sice se nikdy nestalo nic vážného a problém s obtěžováním to neřeší, jen přesouvá jinam, ale i tak bych byla při cestování klidnější. A než se tu rozjedou řeči o migrantech, ráda bych dodala, že se vesměs jednalo o pány mladšího/středního věku z majoritní bílé populace.

21 Jana Jana | E-mail | Web | 23. března 2018 v 9:00 | Reagovat

Chi chi, to bude diskuze plus v kolika fórech se to zase objeví, jak střílíš do vlastních řad :D

Každopádně smysl ženských kupé mi trochu unikl. Vlastně i jejich existence. Vždy jsem měla za to, že jde o zónu pro matky (jakože aby malí haranti neřvali a neobtěžovali zbytek cestujících). Nebo jsem zaznamenala tiché zóny, které jsem vyhledávala vždy já (teď jezdím autem, protože nechci být omezována určeným místem ve vlaku).

Celkově "pro ženy" mi přijde spíše jako šipka - hele, tady se pohybují ty, co si nepřejí znásilnit (nadsázka proboha!), tedy se cizím úchylům ulehčuje práce. Ale taky se to dá brát jako logika "lepší než drátem do oka".

22 Jimmy Mindfucker Jimmy Mindfucker | Web | 25. března 2018 v 14:48 | Reagovat

S otravnými a dotěrnými muži jsem se už ve vlaku setkala tolikrát, že se zvedám z místa kdykoliv, že cestovat sama v kupé v poloprázdném vlaku je pro mě noční můra. I kdyby měla kupé pro ženy zachránit jen 1 ženu od obtěžování nebo znásilnění, stojí to za to.

Uvědomuju si, jak obtížné je být mužem a kromě těchto zkušeností, kterých je prostě moc, nikdy pohlaví neřeším, protože žádné pohlaví není nadřazené nebo podřazené, žádné by tomu druhému nemělo ani držet dveře a nebo si sundávat kabát jen aby tomu "slabšímu" nebyla zima, žádné nemá platit za toho druhého v baru, protože se to tak prostě dělá, a ani plánovat trasu na túře a perfektně se vyznat v mapě. Vím, jak je těžké pro muže, že jsou permanentně stavěni do role silnějších, "musí" v očích společnosti umět řezat, vrtat, zatloukat hřebíky, stavět domy a řídit auta, přenášet těžké věci, neplakat na veřejnosti, být technicky zdatní a nedejbože když má muž 50kg a 170cm a ve dvacíti mu nerostou vousy!

Znásilnění a sexuální obtěžování se ale děje stále dál. Ať už známými či neznámými muži - napříč společností. Osobně si ale myslím, že oni neznámí muži jsou spíše ti z nižší vrstvy společnosti (opravte mě, pokud se mýlím!), minimálně taková je moje zkušenost. Chlapovi, kterej smrdí pivem, je v levném montérkoidním oblečení, sedne si za mnou do kupéčka a spustí prasárny, se těžko vysvětluje nějaká osvěta, pro něj jsem prostě jen blbá mladá sufražetka. A před přesně takovými je třeba se nějak chránit, poukazovat na to, ukazovat, že kupé pro ženy existují, protože zatím společnost není zdravá a jsou potřebná a až se uzdraví, můžou se zase zrušit.

Mrzí mě, že to vypadá jako krok zpět k opětovnému rozdělování společnosti, a možná je to řešeno poněkud nešťastně, ale rozhodně teď nejsme ve stadiu, kdy by tyto oddíly mohly zanikat.

23 cestar cestar | 29. března 2018 v 22:49 | Reagovat

Ve vlacích jsou bohužel jiné problémy, se kterými dráhy zápolí. V nových vlacích, kde nelze otevřít okna, v některých typech je na poblití smrad a dusno. Ani průvodčí neví, kde zapnout ventilaci.
Nechci ženám brát ten luxus svého vagonu, jen mi připadá, že když pojedu s rodinou, tak aby nás rozdělili, jako se rozdělovalo  ve vlacích do Osvětimi na ženský a mužský, tak nás to poškodí jako rodinu. Nejsem žid, ale nemusíme to zažít.
Taky mi vadí někteří lidé ve vlaku, jak se chovají, nebo rozvalují a projdu někdy třeba tři vagony, než se usadím.
Asi bychpotřeboval svoje kupé. Někteří si koupí jedničku, když chtějí soukromí.
Dráhy se potýkají s nedostatkem kvalitních vagonů, takže asi stejně dámské nebudou. Aspoň kdyby bylo víc vagonů bez kupé, tam je to otevřenější a lepší dojem bezpečí. Jsou však úzké sedačky a to mi připadne nešikovné. Hodně lidí zabere dvě, to je vidět, když projdu celý vlak všude. Ta kapacita vagonů prostě není dostačující. Některé spoje mají optimální vytížení,jiné nemají. Do vagonů by šlo instalovat security systémy, to by se muselo psát asi petice k drahám. Hlavní problém bude s kapacitou. Ještě mě napadl jeden " vynález", že v obednávkovém systému jízdenek by svítilo na sedačkách, které jsou obsazeny ženami a přednostně by to nabídlo ženě jen místa v blízkosti žen, pokud chcete. V případě smíšené skupiny by si koupila skupina skupinovou jízdenku. Nápadům se meze nekladou.

24 Ayeri Ayeri | 3. dubna 2018 v 16:57 | Reagovat

Já vím, k čemu slouží dámská kupé ve vlaku! Většině žen, které cestují samy, včetně mě, je trapné tam sedět, takže když jede velká banda, je to často jediná možnost ve vlaku, jak sedět všichni u sebe :D

25 Vladimír Vladimír | 19. dubna 2018 v 7:45 | Reagovat

Ježíšmarjá, co ještě přijde? Vždyť je to diskriminace, copak si to neuvědomují? Takhle de facto každého muže bez rozdílu věku, sociálního postavení či dokonce sexuální orientace (nebo budou mít gayové výjimku a do "kupé pro ženy" budou moct?) definují jako potenciálního násilníka. Kdyby přišli (podle podobné logiky) se zvláštními zónami vyhrazenými pouze pro bílé, aby se necítili ohroženi Romy, kteří by je mohli přepadnout a okrást, protože to tak někteří dělávají, tak to skončí žalobami, a oprávněnými. To je opravdu potřeba kvůli nějakým úchylům házet všechny muže do jednoho pytle? Kdo opravdu CHCE ubližovat, tomu bude stejně ukradené, že mu Dráhy zakázaly do "ženského" kupé chodit; když ho nezastaví ani platné zákony, vážně pomůže cedulka na dveřích? Takhle je to opravdu jen znevýhodnění obyčejných, slušných chlapů, kteří vážně nechtějí nic jiného, než dojet z místa A do místa B – a mají kvůli tomu, kdyby už nic jiného, přinejmenším méně možností, kam si v často přeplněném vlaku sednout.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama