b















Jak šli slušní Češi do divadla aneb o svobodě umění

28. května 2018 v 10:36 | Lúmenn |  svět podle Lúmenn...
Divadlo od doby svého vzniku vždy mělo tendenci šokovat, provokovat. Už antičtí autoři ve svých hrách jinotajně ukrývali kritiku soudobých vládců či nešvarů společnosti. Později mnohé hry vzbuzovaly znechucení, naštvání veřejnosti, skandály. Hry byly zakázovány moralisty i mocipány. Prkna divadla ale vždycky snesla více, než normální svět. Právě na nich se může (byť třeba pomocí alegorie) kritizovat více a vyjadřovat se expresivněji, než by jinde bylo zdrávo. To je i případem chorvatského režiséra divadelních her Olivera Frljiće. Jeho výrazové prostředky jsou šokující i v 21.století. A dokáže lidi zvednout ze židlí - aby sundali herce z pódia.


Je zajímavé, že se o tomto režisérovi mluví hlavně v souvislosti s hrou Naše násilí, vaše násilí (autorem hry je Mladinsko Gledališče), kterou hráli v Brně při příležitosti festivalu Divadelní svět. Přitom mnohem větší pobouření se mu povedlo už před rokem v Polsku, kde si dovolil sáhnout na posvátnou modlu - papeže Jana Pavla II. a na jevišti ho nechal nejdřív užívat si orálního sexu a pak viset na oprátce. Katoličtí Poláci se logicky mohli potentočkovat.

Co čekat od někoho, kdo schválně přijede do Polska a schválně jim na jevišti oběsí papeže? Že by tenhle člověk záměrně budil kontroverzi? No jéje! A tak když herci pod jeho vedením předvádí soulož mezi Ježíšem a muslimkou, činí tak hlavně proto, aby píchnul do vosího hnízda. Což se v Brně povedlo na výbornou.

Hru jsem neviděla, recenze jsem zatím také nenašla, takže nevím, zda je to představení kvalitní nebo nějaká braková fraška, která kromě kontroverze nic nenabízí. Každopádně jsem si ale téměř jistá, že nebýt obrovské vlny odporu ze strany tzv. Slušných lidí, nikdo by o hře netušil a "urážlivou" inscenaci by vidělopár desítek divadelních nadšenců a pak by po ní neštěkl ani pes.
Takhle ale vyvolaná hysterie (včetně narušení představení vylezením pár "slušnočechů" na jeviště) zapříčinila přesně to, co autor chtěl. Hru zná najednou každý. Negativní reklama je holt taky reklama...

Na sociálních sítích pochopitelně rezonuje tenhle incident taky. Mám toho plný facebook, už proto, že žiju právě v Brně. A samozřejmě tu máme ty, kteří se ohánějí svobodou slova a uměleckého projevu, stejně jako ty, co obhajují právo lidí proti této hře protestovat.
A víte co? Já jsem pro oboje. Ten, komu se to nelíbí, má díky bohům ve svobodné společnosti plné právo uspořádat demonstraci, napsat petici, psát kritiku do novin. To je dobře. A stejně tak je úžasné, že ve svobodné společnosti je můžou lidé z opačného tábora kritizovat a že hra se nakonec i přes protesty uskuteční, protože ten, kdo o ní rozhoduje, je koneckonců pořadatel festivalu a ne banda ukřičenců, kteří nejspíš stejně do divadla nechodí. A taky je dobře, že ve chvíli, kdy protestující vylezli na pódium a začali narušovat představení samotné, vyvedla je ven policie, protože díky tomu víme, že pokud někdo ničí legálně pořádanou akci, můžeme se s důvěrou obrátit na pořádkové služby a tyto zasáhnou (no dobře, to je trošku naivní, ale je hezké, kdyby to tak fakt pokaždé bylo, ne?). A vůbec nejlepší je, že se o tom teďka všichni můžeme vyjadřovat, můžeme o tom psát a mluvit a režiséra nikdo nepošle do pracovního tábora.

Asi čekáte na nějaký verdikt, že? Co si o té hře myslím já? Nemyslím si o ní nic. Protože jsem ji neviděla. Podle rozhovorů s režisérem a zmínek v médiích bych řekla, že jde o expresivní moderní divadlo, které stojí jen na snaze šokovat. Ale možná se mýlím. Buď jak buď mě podobná představení nezajímají a do divadla bych na ně asi nešla. Díky Slušným lidem a katolíkům ale měli vyprodáno. Well played, Oliver Frljić, well played.
Každopádně mě souložící Ježíš ani oběšený papež nepohoršují. Obecně mě na filmovém plátně, divadelních prknech či na stěnách galerií nepohoršuje v zásadě nic. Byť si o některém "umění" někdy myslím ne úplně pěkné věci, absolutně odmítám cenzuru. Takže mi úplně stejně vadí vyškrtnutí Řezníka ze Slavíků jako touhy po zrušení expresivní divadelní hry.

A to je právě to, co mě nejsilněji přimělo k napsání tohoto článku. Už zase tu cítím dvojí metr. A dvojí metr je něco, co fakt hodně hodně moc nemám ráda. A pokud jde o dvojí metr u liberálních aktivistů, otvírá se mi vyloženě kudla v kapse. Z řad "sluníčkářů" (neukamenujte mě za označení, ale pro zjednodušení, všichni víme, co tím chci říct) totiž zaznívaly (pochopitelně) hlasy zejména obhajující kontroverzní představení. Svoboda slova, svoboda uměleckého projevu. Ano, v pořádku, já jsem taky pro.

Jenže mělo by to platit vždy a všude. A každý, kdo brání soulož Ježíše s muslimkou, by měl stejně vehementně bránit veškerou svobodu projevu, která se pohybuje za hranou politické korektnosti. Třeba při loňském vyškrtnutí kapely Ortel ze Slavíků. Sice se mlelo něco o nefér získávání hlasů, ale tak nějak všichni víme, že nikdo nechtěl dopustit skandál v hlavním vysílacím čase, kdy se bude hudební cena předávat "vlastenci a slušnočechovi" Tomáši Hnídkovi. Totéž platí o rapperovi Řezníkovi, kterýžto kvůli dost kontroverzním klipům a textům (třeba o holkách zavřených ve sklepě) byl ze stejné ankety vyškrtnut také.
A na závěr si ještě připomeňme stažení výstavy aktů z AV ČR (zpráva z roku 2015), které po pouhých 4 dnech konání zapříčinila feministická lobby. Nahé ženy vyfocené starou fotografickou technikou jsou prostě hnusný sexismus a objektivizace žen (pomiňme fakt, že ženy na fotografiích se nechaly objektivizovat zcela dobrovolně a tudíž jim to asi nijak nevadí) a taková hrůza musí být ihned zakázána. Za svobodu projevu tehdy moc mladých levicových liberálů nebojovalo, spíš se aplaudovalo ve stoje feministkám, jak krásně a odvážně bojují proti šovinismu a sexismu. Ehm.

Takže si to shrňme. Svoboda uměleckého projevu by měla být takřka bezbřehá. Ať už se nám to umění líbí či ne. Ať už si o něčem myslíme, že je to umění nebo jenom hromada sr**ek. Protestovat proti uměleckému projevu (ať už kvůli rasismu, explicitnímu násilí či urážení náboženského přesvědčení) všemi legálními formami je zcela v pořádku. Ale jakmile se dostaneme už k zakázování, je něco zatraceně špatně.
Tak bacha na to. A až zase Tomík Hnídků vyhraje trapnou nováckou anketu, nezapomeňte se jej na facebooku zastávat stejně, jako chorvatského atenttion whore režiséra.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Ayeri Ayeri | 28. května 2018 v 10:51 | Reagovat

Díky za článek :) včera jsem na tohle téma vedla diskuzi s kamarádkou a došly jsme k podobnému závěru. Tu hru neznáme, takže na ní nemůžeme mít názor. Zato jsme si jisté, že panu režisérovi šlo hlavně o kontroverzi a pohoršení a naše české publikum mu dalo přesně to, co chtěl :)

2 matthiasuv matthiasuv | 28. května 2018 v 11:59 | Reagovat

" Později mnohé hry vzbuzovali " - hrY vzbuzovalY

shoda podmětu a přísudku

nepíšu to, abych tě shodil, ale pomohl ti se zlepšit :)

3 A. S. Pergill A. S. Pergill | Web | 28. května 2018 v 13:49 | Reagovat

1. Pro méně znalé: Ty akty na výstavě fotografií, pořízených rekonstruovanou technikou mokrého kolodiového procesu, byly proto, že lidské oko má "zadrátovánu" analýzu nahého těla a signalizuje chyby v jeho zobrazení spolehlivěji než u jiných motivů.
Pro mě byla tahle akce ČAV signálem "Drahoše jednoznačně ne!".

2. Ortel v podstatě souhlas

3. Hra - ono je to asi stejně propagandistické dílo, jako nechvalně proslulý film "Žid Süss", natočený za Hitlera. Jenom nepropaguje nacismus, ale politický islám (=islamismus).
Míjíme se spolu ovšem v jedné věci: Ta hra se realizovala za peníze občanů, přičemž ti s ní většinou nesouhlasili. Něco jiného je, kdyby členové "Žít Brno" místo výjezdů za običovanými erosenkami střádali po korunce a to představení uspořádali za svoje peníze. Pak by byly tvé poznámky k cenzuře relevantní, v téhle situaci nejsou.
Na podzim budou moci občané Brna stranám, které to "dílo" zafinancovaly z obecního, když kraj skrouhl dotace, dát najevo svůj názor u voleb.

4 Lúmenn Lúmenn | Web | 28. května 2018 v 15:09 | Reagovat

[2]: díky, v rychlosti mi tyhle věci občas uletí ;)

[3]: dík za doplnění o té technice vím, ale do článku jsem to nenapsala ;) A nemám dojem, že by o hře vzniklo nějaké referendum, takže s výroky "většina s ním nesouhlasila" bych byla opatrná. Hlavně by o něm bez výkřiků "Slušných lidí" nikdo ani nevěděl. A město (potažmo stát) utrácí peníze za mnohem větší číčoviny, než za jedno divadelní představení na divadelním festivalu, které mohlo stát max desítky tisíc, to by se člověk uprotestoval k smrti.

5 A.S. Pergill A.S. Pergill | Web | 28. května 2018 v 17:19 | Reagovat

[4]: Očekávám, že naprostá většina voličů  Zemana bude více-méně na straně odpůrců inscenace a že mezi voliči Drahoše bude více odpůrců této inscenace než jejích příznivců v táboře zemanovců (vzhledem k tomu, že Drahoše podpořila KDU-ČSL a věřící křesťané se cítí inscenací uráženi). Je dost brzy po presidentských volbách na to, aby se preference v obyvatelstvu nějak pohly a rozházely.

To, že stát utrácí peníze za číčoviny je naprostá pravda, ale není dost dobře možné rezignovat na kritiku těchto aktivit. Naopak, takováhle akce, která proti utrácení peněz státu za číčoviny spojí významné procento obyvatel, je docela dobrá příležitost k tomu, aby se státu (potažmo rozhazovačům) přiškrtil kohoutek.

6 Jan Duha Jan Duha | Web | 28. května 2018 v 17:45 | Reagovat

Proto se mi líbí participativní rozpočet, který navrhli Piráti, kde si člověk může vybrat, na jaké projekty půjdou peníze z rozpočtu města. Případně i sám navrhnout.

https://damenavas.brno.cz/

7 cipísek cipísek | 28. května 2018 v 17:54 | Reagovat

Myslím, že stačí, aby před vstupem do divadla z propagace hry bylo vidět, co může člověk očekávat. A pokud rejža není prdlej a ví co dělá, měl by dokázat před hrou nebo po ní, osobně, nebo přes nějakého uvaděče říct, co hrou naznačil.

Pokud ale chtěl jen udělat provokaci, tak nic nevysvětlí a ukáže se, že bylo záměrem se jen lacino proslavit. Riskuje to, jak na něj budou lidé nahlížet a zda sám nebude vést jen zmatený život, ve kterém se vše pak odrazí.

Podle veškerých dostupných  známých pramenů postava Ježíše s muslimkou nesouložila. Na druhou stranu, pokud chtěl autor naznačit nebezpečí křížení učení o lásce k bližnímu s učením, kde se dá dočíst o ničení národů, tak dal lidem přičichnout k lejnu, aby si to uvědomili. Tak to mohl vysvětlit uvaděč/uvaděčka. Druhá věc je samozřejmě, jak to lidé chápou a jak ve skutečnosti žijí. Protože prvořadé je, jací lidé jsou jak se dovedou domluvit. Jsou i spolky, které se rozhodovali, zda se stát náboženstvím, nebo jen akciovou společností. Takže o náboženství život není, je to o nacházení cest a spolupráci.

Z hlediska práva jde jen o to, zda je akce povolena, zda na ni lidé jdou dobrovolně, vědí, co na ní může předvídatelně být.

8 A.S. Pergill A.S. Pergill | Web | 28. května 2018 v 20:10 | Reagovat

[7]: Pokud je mi známo, tak smyslem hry je ukázat, jak šíleně trpí naší vinou obyvatelstvo rozvojových a zejména islámských zemí, a že my máme na rukou jejich krev.

9 cipísek cipísek | 28. května 2018 v 22:20 | Reagovat

[8]:
Ale to určitě nedává smysl, že ne.
Pro studenty medicíny by možná pasovala pro příliv přistěhovalců definice taková, že tam kde lidé začali žít v chlívě, tam to má vliv na imunitu, zanese se infekce a tím se otevírají cesty pro další nákazy.

Kdyby se nám všem podařilo uzdravit náš svět od špatných vlivů, vyhrát všichni zápas sami v sobě, a posílit imunitu, možná bychom pak mohli pomoci léčit i lidi v těch zemích,kde je epidemie zloby.

10 Čerf Čerf | E-mail | Web | 28. května 2018 v 23:00 | Reagovat

Představoval jsem si, jak by se situace vyvíjela, kdyby bylo všechno obráceně. Myslím, že by to byla dost náročná zkouška pro mnohé, kteří za stávající konstelace bojují proti cenzuře. Já jsem v principu proti každé cenzuře v umění a jsem na rozdíl od mnohých samozvaných arbitrů uměleckosti dalek toho, abych považoval za umění jen to, co se zdá jako umění právě mně, takže se to v mých očích týká i aktuálně kontroverzního divadelního představení. Neviděl jsem ho, nemůžu soudit. Určitě ne podle mediálního obrazu, podle toho se divadlo - zvlášť to výsostně provokující - hodnotit opravdu nedá. A mimochodem - ty obrazy pro Akademii věd připravené starodávným a celkem náročným fotografickým procesem byly podle mého skromného přesvědčení prostě krásné a perfektně udělané - tehdy mě naštvala zbabělost vedení Akademie mnohem víc než bláboly nějakého obskurního "Svazu žen". Ano, čekal bych, že se dnešní bojovníci i tehdy postavili jako jeden muž (i žena) proti takové formě hloupé cenzury. Ale nejspíš byli na dovolené, či co :-).

11 A.S. Pergill A.S. Pergill | Web | 29. května 2018 v 6:17 | Reagovat

[10]: Nezbývá než připomenout, jak muslimové kvičeli, když v jedné vídeňské opeře v Mozartově díle doplnil režisér scénu, kde se kopalo do kašírovaných hlav Krista, Mohameda a snad Mojžíše.

Ten obskurní Svaz žen prostě předvedl, že sdružuje negramotné slepice. A, protože za podlézavou reakci ČAV byl primárně odpovědný Drahoš, stal se pro normální lidi nevolitelným.

[9]: To je prostě neomarxistický blábol, jak "šíleně vykořisťujeme" rozvojové země. Přičemž realita je taková, že prakticky všechny kolonie si v době toho "vykořisťování" polepšily (a mnohé z toho, co jim tam "zlí kolonialisté" postavili, žijí dodnes) a prakticky všechny se po "osvobození" zhroutily jak ekonomicky, tak i politicky.

12 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 29. května 2018 v 8:15 | Reagovat

Ježíš znásilňující muslimku?
Tenkrát žádní muslimové nebyli.
Ani slušní lidé.
Cenzura off šem ano.
A krvelační diváci v římském cirku.

[10]:
Technicky (podle ukázek, co jsem měl možnost vidět, bylo to představení naprosto dokonalé). Ale můj šálek čaje to není.
A slušným lidem bych doporučil ono okřídlené: "Kdo jsi bez viny, hoď kamenem."

13 Jan Duha Jan Duha | Web | 29. května 2018 v 14:34 | Reagovat
14 cipísek cipísek | 29. května 2018 v 20:25 | Reagovat

[11]:
Některé lidi nevychováš ani za sto let. Ale to jsou ty povahy, které jsou na kvantitu a na kvalitu se nepřeučí. Kdysi jsem věřil, že je možné porozumění mezi všemi lidmi na světě.

Později jsem zjistil, že to má jeden háček, když nechtějí rozumět, tak nerozumí ani sami sobě. A takové se dá ovlivnit po krůčcích a kontakt po pozvolné přípravě. Jinak je to jako nouzové přistání v divočině mezi otrávenými šípy.
První krok k aspoň základní lidské spolupráci je nalezení společného a na tom stavět. Nenamlouvat si však, že máme  historicky něco společného v tom, co je vytržené z kontextu a nesprávně vyloženo.

15 A.S. Pergill A.S. Pergill | Web | 31. května 2018 v 18:26 | Reagovat

Aktuálně jsem vložil delší text k tomuto tématu na výše citovaný blog.

16 Lukas Lukas | Web | 3. června 2018 v 11:43 | Reagovat

Incident, který se stal nedávno v jednom z brněnských divadel kvůli střetu názorů, postojů, o tom, co je a co už není umění, je takzvaně „přes čáru“, nepřijatelný i protizákonný. Že ti lidé takto agresivně neprotestují v případě nevhodných filmů či třeba neslušných písniček nebo obrazů? Zkrátka a jednoduše všechny filmy i divadelní hry, stejně tak i obrazy a písničky představují svobodnou tvorbu. Kdokoliv, kdo proti této svobodě vystupuje a nějak ji ohrožuje, představuje pro Česko nebezpečí. To je bez diskuzí.

Věcí druhou je, že souhlasím s oním tvrzením, že by si všichni umělci (bez výjimky) měli na své živobytí vydělávat peníze sami za sebe. Ne tedy s podporou státu. Ať je to zkrátka čistě obchodní záležitost, bez zvýhodňování.

17 cipísek cipísek | 3. června 2018 v 15:53 | Reagovat

[16]:
Tak jednoduché to zase není.

18 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 3. června 2018 v 21:14 | Reagovat

Někdy si říkám, že autoři takových provokativních věcí mají pocit, že lidé, kteří nejsou jejich příznivci a fanoušci, jsou zapšklá, negramotná individua bez jakéhokoliv rozhledu, vzdělání, s tendencí neuznávat každého kdo není heterosexuální, bílý muž. Že žijí v nějaké své komunitě, pod postelí mají brokovnici, neslyšeli nikdy o internetu a domlouvají si svazky mezi sebou.
A tak vytváří hry kterými si myslí, že uráží takovéhle lidi, které si pravděpodobně vysnili a zaškatulkovali.
Vždycky si vzpomenu na Pussy Riot, které někde v Moskvě znesvětili ten chrám, takže to museli dát znova vysvětit.
Jako nejsem ortodoxní pravoslavný, ale věřím, že ta náboženská obec musela pěkně vřískat a teď nemyslím ty ortodoxní vidláky, ale i obyčejné lidi, kteří mohou být ke svému okolí milí a slušní, nikomu neubližovat a museli se dívat na to, jak jim někdo podupává jejich hodnoty a nemyslí na jejich pocity.

Upřímně já tohle umění za sebe moc neuznávám, nezakázala bych ho, ale je to něco, co vyvolává konflikty, uráží a zraňuje.
Jako nejsem proti ironii, sarkasmu, černému humoru. Ale mám pocit, že tyhle věci někdy nemají ani výpovědní hodnotu a jejich jediným cílem je urazit cílovou skupinu, která ani neexistuje.

19 A.S. Pergill A.S. Pergill | Web | 4. června 2018 v 8:05 | Reagovat

[16]: Jistěže existuje řada věcí, které zakázat lze, bez ohledu na to, zda se prohlašují za umění nebo ne.
A, obávám se, že tahání státní vlajky z vaginy už patří mezi ně.

Druhou věcí je, že hra je v podstatě součástí islamistické propagandy "džihádu perem" a je otázka, zda bychom nechali hrát hru, která by se podobným způsobem stavěla např. k nacismu (třeba popírala holokaust).

20 Anonym Anonym | 22. června 2018 v 8:16 | Reagovat

Nácek zůstane povahově náckem, i kdyby se schovával za líbivými výrazy jako "libertarián" nebo "anarchokapitalista". Škoda, že v jejich výkladu slova "svoboda" nezbyl prostor pro lidská práva, svobodu vyznání a individualismus. ;-)

21 hotmail.com hotmail.com | E-mail | Web | 26. června 2018 v 11:15 | Reagovat

Keep it up!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama