Maturita a matematika

24. května 2018 v 10:12 | Lúmenn |  svět podle Lúmenn...
Máme tu po roce zase termín maturit a jak je již zvykem, horem spodem se řeší, jestli jsou státní maturity kapitální békovina či nutný nástroj pro srovnávání škol. O tom už bylo napsáno mnoho a ve zkratce bych řekla, že za á je správně. Ale nestačí jen totálně nedotažená a každoročně kritizovaná koncepce, která se navíc pořád mění, naši moudří "tam nahoře" vymysleli další vynikající plán. Představte si, že máte předmět, v němž se žáci neustále zhoršují. A to i tací, kteří si jej dobrovolně vybrali ke složení zkoušky. Jeden by řekl, že nejlepší způsob, jak to napravit, je zlepšit výuku tohoto předmětu. Najít novou metodu třeba, možná vyhodnotit, zda úplně stejnou znalost tohoto předmětu potřebují budoucí fyzikové i kuchaři a podle toho upravit výuku na jednotlivých školách. Jenomže nic z toho se nechystá. Místo toho se z předmětu, na němž vyhoří pětina těch, kteří si jej sami vyberou, začnou zkoušet povinně úplně všichni. Dává vám to smysl? Mě ne.


Tím předmětem je, jak asi všichni tušíte, matematika. Strašák všech studentů humanitních fakult a nejspíš noční můra každého, kdo studuje jinou, než technicky zaměřenou školu. Povinná bude od roku 2021 na gymnáziích a od roku 2022 na ostatních typech škol. Výjimku tuším nakonec vydyndali alespoň umělci a zdravotníci, ale i tak se obávám, že prudce stoupne počet zářijových termínů maturit a studenti matfyzu, kteří matiku doučují, se budou koupat v penězích.

Včera jsem si jen tak pro srandu zkusila loňský test z matematiky udělat. Nějak moc jsem se nesoustředila a více než polovinu příkladů jsem zahodila, protože se mi nad nimi nechtělo přemýšlet. Výsledek tomu odpovídal - získala jsem 15 bodů z 50, což je 30%, tedy těsně pod hranicí 33% nutných ke splnění. Upřímně řečeno jsem tedy u většiny otázek na A,B,C,D sprostě tipovala a párkrát mi tip vyšel, jinak bych se motala někde kolem 10 - 12 bodů. Mám deset let od maturity a z matematiky jsem měla většinou trojku.
Na druhou stranu jsem díky testu zjistila, že to není úplně pekelně hrozné. A na tu třetinu bodů bych se asi v maturitním ročníku vyškrábala. Zde ovšem přichází to ALE. Proč bych to sakra dělala? Učila jsem se na poměrně těžké příjimačky na psychologii, navíc jsem maturovala ze dvou jazyků (angličtina a němčina), což taky spolkne dost času, pokud chcete, abyste nejenom prolezli, ale taky ten jazyk ovládali. Kdybych se do toho měla šrotit matiku, která by bude v budoucnu úplně, ale úplně k prdu, musela bych to dělat na úkor předmětů, které pro mě měly smysl. A nejspíš bych nebyla jediná.

Protože v tom testu nebylo skoro nic, co by vám k něčemu bylo. Však se na něj mrkněte sami. Úlohy, které jsem spočítala dobře, byly ty, které mají nějaký přesah do života. Obsahy a objemy těles, výpočet plochy, procenta, zlomky. S tím se člověk setkává a hodí se mu to znát. A zbytek? Analytická geometrie, zjednodušte výraz (to je taková ta hromada písmenek se znaménky, které půl hodiny krátíte a násobíte, aby vám vyšla jiná hromada písmenek), vektory, paraboly, grafy funkcí... Většinou si akorát pamatuju, že jsme to ve škole brali, že jsem se to naučila na písemku, dostala za tři a úspěšně to zapomněla.
Fakt z toho potřebujeme zkoušet celej národ? Už teďka to pětina lidí nedá - pětina z těch, co z toho maturovat chtějí dobrovolně, hernajz. A někdo si myslí, že když to dáme všem studentům befelem, tak najednou matematiku všichni začnou zvládat? Nebo že se nedejbohové stane oblíbenější? Jasně, předmět, který se učit nechcete, ale musíte, jinak skončíte akorát se základním vzděláním, si každý zamiluje, to dá rozum.

Co se povinnou maturitou z matematiky snažíme teda vlastně dokázat? Vyházet lidi ze škol? Vyhnat humanitně zaměřené studenty z gymnázií? Zvýšit počet lidí v technických oborech? Půlka z toho nedává smysl a zbytek lze dokázat i jinak, než nařídit všem maturovat z předmětu, který zrovna moc nezvládají.
Pokud chceme, aby lidi měli analytické myšlení a dokázali si spočítat základní věci, pak je zkoušejme z toho. Grafy goniometrických funkcí a výpočet přímky v rovině nepovažuju za základ matematické gramotnosti pro budoucí třeba psychology, učitele zeměpisu nebo právníky. Pokud chceme, aby matematika studenty bavila, učme ji jinak. Povinná maturita z matematiky je ale nepovedený experiment, který může zkazit život tisícům mladých lidí. Studenti nástaveb (už kvůli kvalitě výuky) maturitu většinou neudělají, gymnazisti se budou zbytečně šrotit na úkor ostatních předmětů nebo budou nuceni o rok odložit nástup na vysokou školu, kvůli opakování předmětu, který hned po složení zkoušky okamžitě zapomenou. Komu tohle prospěje a k čemu to je dobré, vážně nechápu.

PS: A všichni ti chytráci, co nadávají na studenty, jak jsou blbí a jak potřebují bič v podobě maturity z matematiky, by měli teď hned jít a udělat si ten test. A kdo neprojde, ať navěky drží zobák.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Marie Veronika Marie Veronika | Web | 24. května 2018 v 10:34 | Reagovat

Zlatá slova. Kdybych měla maturovat z matematiky, otrávilo by mi život naprosto strašlivým způsobem na několik měsíců - a kdo ví, jak by to dopadlo. Paradoxně jediný ročník na gymplu, kdy mi matika nevadila, byl ročník maturitní - protože jsme ji měli už jenom dvakrát týdně a nikdo toho po nás příliš nechtěl. Upřímně současné studenty lituju. Někdo si na nich jenom vylévá zlost.

2 Matthias Matthias | 24. května 2018 v 10:42 | Reagovat

Znovu: chceš stát? chceš! Chceš aby o tom, co se bude dít na školách rozhodovali státní úředníci? Chceš. Je podle tebe zprivazizování škol blbost? je. Tak si to užíj, máš, co chceš.

3 Miky Miky | Web | 24. května 2018 v 12:50 | Reagovat

Popravdě mi už delší dobu není jasné, proč se všichni proti matematice tolik bouří. Maturita z jazyku je povinná a nikdo se nad tím nepozastavuje - a přitom si ještě dobře pamatuji, že v mé třídě na gymnáziu byl zhruba stejný počet lidí nenadaných na jazyky jako na matematiku.Záhada, že je stále dokola slyšet  jen o té druhé skupině.

4 runwa runwa | 24. května 2018 v 12:57 | Reagovat

S tou matematikou to bylo vždycky někde špatně.Zažil jsem opačný problém, v tom, že nás ve škole nepřipravili na typ matematických operací, které jsou na matfyzu a v jaderné fyzice.
Myslím, že je potřeba, aby byla na školách ta praktická matematika, aby lidé uměli, co potřebují do života.
Taková ta matematika s fiktivně imaginárními čísly výpočtové pochody a definice pro matematické modely a hypotézy, to by mělo být volitelné pro ty, kdo se přihlásí na takový obor VŠ, na které to pak vyžadují.
My jsme pak na VŠ dělali výpočty typu, neznáš nic, vypočítej všechno.

Na SŠ nás na to nepřipravili a naproti tomu si myslím, že většina spolužáků na SŠ nepotřebovala ani tu matiku SŠ, kterou jsme měli. Takže pro ně by stačila praktická matematika pro známé životní úkoly.

5 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 24. května 2018 v 12:59 | Reagovat

Kdybych dělala státní maturitu z matiky, možná bych prošla díky tipování. Naštěstí jsem ještě dělala normálně "školní" maturitu a matiku ne. Protože v prváku jsem měla jedničky a dokonce matiku doučovala, ve druháku to šlo trochu hůř, protože látka začala být komplikovanější a mě matika nebavila. Od třeťáku nám dali učitele, pro kterýho jsme byli "debilové, co stejně matiku nikdy potřebovat nebudou" (páč SOŠekonomická matiku vůůůůůůůůůbec nepotřebuje, tohle je celkem záhadně přetrvávající názor mnoha učitelů) a to byla moje první trojka na vysvědčení v životě s tím, že to taky mohla být čtyřka. A já matiku vzdala, protože když to nechápu ani s jeho pomocí, vůbec mě to nebaví a nebudu to potřebovat (když jsem v ekonomii dál pokračovat nechtěla a hlásila se na práva), tak na co se snažit. Tehdy mi aspoň nedělaly problémy úplný základy jako procenta a zlomky, který mi stačily pro účetnictví, a bylo to.
Pokud povinnou maturitu z matiky, nejsem principiálně proti (to bych musela být i proti maturitě z jazyka a ve výsledku i z tý češtiny, protože u nás to třeba byla maturita z literatury, kterou potom taky skoro nikdo nepotřeboval, a na češtinu se nedostalo - co vím, tak jen zlomek lidí při zkoušce stihnul i "jazykovědné okénko" o češtinářském rozboru jednoho odstavce, které mělo přijít po zkoušce z literatury), ale teprve potom, co nebude její výuka katastrofa. Částečně je to v žácích, kteří nemají zájem, jistě, ale hodně i v učitelích. Jinak si neumím vysvětlit, že s dvěma učitelkami, které byly obecně hodnocené velmi dobře, jsem v matice byla nejhůř na dvojkách trojkách a pak přijde jiný a propadá 80 % třídy. Pokud by to bylo 80 % třídy, která zcela uvědoměle kašle na předmět, fajn, jejich problém, ať takoví lidé maturitu neudělají. Ale pokud je to náhlé rapidní zhoršení po výměně učitele z pololetí na pololetí skoro u všech, asi to bude vězet v něčem jiném. A tohle léčit povinnou zkouškou z matiky je jako léčit uříznutou ruku vyhozením nože.

6 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 24. května 2018 v 13:01 | Reagovat

[3]: Protože výuka jazyků není tak plošně mizerná. Nebo spíš není potřeba naučit studenty o nich myslet a propojovat si je a docházet k řešení logickou cestou, pro zvládnutí maturity se stačí našrotit otázky/slovíčka/základy gramatiky. Moje maturita z němčiny třeba byla o tom naučit se zpaměti pětadvacet textů k otázkám (ne komplet, ty co byly s mapou se daly v podstatě vyčíst z mapy) a o ničem víc jsem nemusela mít šajna. Proto taky dneska německy neumím ani bů, přestože jsem odmaturovala za dvě. A byla jsem si i tehdy vědoma, že v němčině jsem ztracená. Ovšem matika se takhle vošulit nedá.

7 Shira Elizabeth Shira Elizabeth | E-mail | Web | 24. května 2018 v 13:30 | Reagovat

Jsem technik z gymplu a maturitu za matiky nemám, protože nebyla potřeba (ale mám deskriptivu). A rozhodně bych neřekla, že by měli z matiky maturovat všichni... Chápu gymply, je to všeobecná škola, měli by mít alespoň ten základ.
Ale je taky pravda, že učitelé matiky jí zrovna moc učit neumí... Doučovala sem, vim, že to tak je.. Asi by se mělo začít tenhle problém řešit tady.

Existuje nějaká střední pro lidi, co chtěj jít na humanitní obory, krom gymplu?? Protože pak dává smysl, že humanitní lidi maj velkou nevýhodu a to by se mělo nějak zohlednit..

(A přece jenom, ten gympl si pak vyberou a budou vědět, co je u maturity čeká, ale teď je to blbý období, kde to měněj za běhu..)

8 runwa runwa | 24. května 2018 v 13:36 | Reagovat

(5)
Jo to je pravda, že o učitelích je to také. Měli jsme učitele na VŠ, který si drmolil sám pro sebe, vždy 100 minut na přednášce, byl tím slavný. Pořád říkal, jak je vše jednoduché a nemá smysl to vysvětlovat a drmolil a čmáral po tabuli dál. Učit se nebylo z čeho, ve skriptech se počítalo s ústním výkladem, který nebyl. Dávali jsme občas hlavy dohromady, co a jak myslel, abychom nakonec uměli. Už umřel a zanechal po sobě davy studentů, kteří si i po létech na setkáních říkají, šmáriá, co to bylo za učitele. A takový zanechal odkaz na světě.
V ekonomice se využije matematika se zaměřením na konkrétní počty např. vývoje na burzách, je na to software.
V právu se často střílí příliš od pasu ohledně financí a znalci si pak vylámou zuby na střípcích informací, ze kterých se p nich chce, aby sestavili odhady    ( mluvil jsem s několika kdysi v jejich otevřeném klubu, nyní už jsou uzavřenější ).

Po létech po škole člověk zjistí, že ty znalosti jsou hodně o praxi a hodně o tom, jak kvalitní školení lidí je na konkrétním pracovišti. Škola se často netrefí, co využijete v praxi a má staré sbírky dat. Pak je deset uchazečů z VŠ na jednu pozici a oni vezmou toho, kdo prokáže, že prošel opravdovým výcvikem u značkových firem a hned z něj padají výsledky.

9 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 24. května 2018 v 14:38 | Reagovat

Matematika je třeba.
Např. můj kamarád, když si šil kšiltovku ze starých džín, používal při tom vzorec pro výpočet objemu kulového vrchlíku.

10 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 24. května 2018 v 14:50 | Reagovat

[8]: Tak v právu nemáš moc důvod počítat složitosti sám. Buďto máš jasný, jak to vypočítat, nebo to hodíš na znalce. Jinak leda tak procenta, zlomky a sčítání a násobení, cokoli složitějšího by se stejně smetlo ze stolu, pokud by to nevypočítal odborník.

11 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | Web | 24. května 2018 v 15:09 | Reagovat

Já jsem z matiky pravidelně propadala, neudržela jsem v hodinách pozornost a doma jsem to začala dohánět až když už mi ujel vlak.

Ale nemyslím si, že by to všechno co jsi popsala jako zbytečný, analytickou geometrií počínaje, bylo opravdu zbytečný, ani že bych se při výuce třída měla bavit jako třeba při sjíždění tobogánu :) Všechno přece nemůže být legrace, někdy je potřeba odvést kus dřiny.

Matika má primárně sloužit k trénování abstraktního myšlení, logického uvažování, měla by myšlení kultivovat, strukturovat atd. Výstupem nemá být, že ovládáš analytickou geometrii, ale právě toto. Nemáš pocit, že nám takto natrénovaní lidé dneska akutně chybí?:) Zlomky jsou užitečný, jasně, ale z hlediska vyšších cílů jsou jenom rozcvička.

Souhlasím ale, že povinná maturita z matematiky v této podobě je nepovedený experiment.

12 Čerf Čerf | E-mail | Web | 24. května 2018 v 15:26 | Reagovat

Jen předesílám, že jsem kdysi učil fyziku a chemii, takže nejsem v názoru úplně nestranný: Beru matematiku jako určitou formu abstraktního jazyka, který by měl znát každý, kdo se chce považovat za všeobecně vzdělaného. Specializovaným oborům - jako třeba tomu zmíněnému kuchaři - stačí bohatě "aplikované počty" (třeba jak udělat z kila masa 20 porcí po 100 g, takové praktické úkoly by ho mohly i bavit :-)). Povinná matura z matiky pro všechny je podle mě pitomost a státní centrální podoba takové maturity je pitomost na druhou (vida, umocňování je, zdá se, taky součástí aplikovaných počtů, které se v praktickém životě můžou hodit :-)), která poslouží jen pro zbytečné přesné porovnání zcela nesrovnatelných čísel. Zatím mám pocit, že se matematiku snaží stát silou mocí znechutit co největšímu počtu lidí, místo toho, aby dělal něco pro její lepší a smysluplnější výuku, která bude přesahem do praktického využití dávat přemýšlejícím lidem smysl.

13 Lúmenn Lúmenn | Web | 24. května 2018 v 16:59 | Reagovat

[2]: Chci stát? Chci, ale co nejmenší, kterej kecá do co nejmíň věcí. Chci aby o školách rozhodovali úředníci? Ne, nechci, chci aby to bylo v kompetenci ředitelů. Je podle mě zprivatizování škol blbost? Není, soukromé školy dnes stejně obvykle poskytují lepší vzdělání, než státní. Tak my prosím tě zas nepodsouvej to, co si nemyslím, díky.

14 Lúmenn Lúmenn | Web | 24. května 2018 v 17:00 | Reagovat

[13]: OMG, mi! Takovou hrubku jsem už nevyplodila ani nepamatuju!

15 Eliss Eliss | Web | 24. května 2018 v 17:01 | Reagovat

Už díky své dyskalkulii bych maturitu z matematiky nemohla zvládnout...

16 Lúmenn Lúmenn | Web | 24. května 2018 v 17:05 | Reagovat

[3]: řekla bych, že proto, že bez angličtiny dneska nemůžeš v podstatě existovat. Stala se mezinárodním jazykem, kterým se domluvíš všude ve světě a potřebuješ ji ve většině zaměstnání. A když jdeš na vysokou, nutně ji využiješ (předměty v angličtině a zkoušky z ní jsou povinné). A navíc si dnes můžeš vybrat mezi matikou a jazykem, takže je to vcelku bezpředmětné.

[11]: s logickým a analytickým myšlením souhlasím, ale i to se dá učit na aplikovatelných věcech. Například takové čtení grafů je vcelku užitečná dovednost, která se hodně opomíjí a právě práce s grafy a daty obecně by mohla toto myšlení rozvíjet a ještě je to v praxi použitelné.

17 Algernon Algernon | Web | 24. května 2018 v 19:04 | Reagovat

Matematika je důležitá z hlediska rozvoje myšlení a řešení problémů. To, že ji lidi neumí učit, je bohužel smutná realita.

Podobnou logikou bych mohla vyřadit z maturity třeba většinu češtiny a literaturu, protože přece BFU (blbý Franta uživatel) v pohodě přežije se shodou přísudku s podmětem, když to přeženu.

Jednou se lidi rozhodnou, že chtějí jít na maturitní obor, tak je potřeba akceptovat, že zkouška má určité nároky.

Navíc pokud má být maturita uznávaná mezinárodně, neměla by to být nějaká trapná dávačka, kterou zvládnou i ti, co by ji mít neměli.

Prostě to chce zvednout platy učitelům tak aspoň třikrát, provádět větší selekci studentů pedagogiky a hned to bude vypadat jinak. Mám zkušenost s jedním klukem, co matiku nenáviděl, protože jeho učitelka přišla do třídy, postavila se k tabuli a psala, neřekla ani slovo a se zvoněním odešla; všem pak samozřejmě rozdávala pětky. Já jsem ho dostala do toho stavu, že měl k matematice lehce kladný vztah. Prostě přístup učitele, co má míň než prodavačka v Lidlu, a učitele, co má tak tři stovky na hodinu čistého, se diametrálně odlišuje.

18 batman batman | 24. května 2018 v 20:27 | Reagovat

[2]:
Nezávisle ti povím, že jsi zaujatý a už ti to říkalo za poslední půlrok hodně lidí. Měj větší smysl pro spravedlnost.
Možná je na "straw man" řečnění i univerzita "straw man", takový titul by ale nikomu k ničemu nebyl.

19 Jana Jana | E-mail | Web | 24. května 2018 v 21:33 | Reagovat

Z matematiky na trojku (nebo těch 33%) zvládne odmaturovat i žák 9.třídy základní školy, pokud se připravil na pololetní písemku. Mám to několikrát odzkoušeno na dětech, které jsem z matematiky doučovala...

Každopádně proč je povinná... Asi aby maturitu neměl kdejaký debil? Nevím. Je jednoduchá, ale nemyslím si, že by měla být povinná. Měla by být ale u přijímaček na ty školy, kde bude potřeba :)

20 H. H. | 24. května 2018 v 22:01 | Reagovat

S tím, že by se matematika na školách měla učit jinak, nemůžu než souhlasit. Sama studuji 4-leté gymnázium a už ze základní mám matematiku dokonale znechucenou a do dnes s tím dost tvrdě bojuju.
Ovšem nepřijde mi tak docela fér, že maturita z češtiny a cizího jazyka je pro "matfyzáky" a nikdo se nad tím ani nepozastaví... Mám spolužáky, kteří dokáží v sekundě spočítat složité slovní úlohy nad kterými občas zůstane i profesorovi rozum stát, ale v okamžiku, kdy dojde na psaní slohovek nebo konverzace v cizím jazyce, jsou stejně nahraní, jako já, když se snažím počítat příklady o kmitání nebo rýsovat čtverce. Učení se o rámcové kompozici, duchovním eposu nebo hledání segmentů je pro ně stejné ztráta času, jako je šprtání se vzorců pro humanitárně nadané lidi. To mi prostě nikdo nevymluví. A fakt je ten, že i jejich srdíčka nad myšlenkou ústní zkoušky z češtiny krvácí.
A nějaké rozhořčování se nad tím, že mě drcení se matiky zdržuje od přípravy na přijímačky... pff a přijímačky třeba na biochemii nebo jadernou fyziku, jsou ve srovnání s přijímačkami na pedagogiku nebo dějiny kultury jako easy????
Tím didakťákem z matiky jsem prošla i já, ale upřímně pochybuju, že by byl můj výsledek stejně dobrý u maturity,jelikož bych měla jednoduše strach.
Tenhle systém my přijde upřímně dost pojašeněj, nefér a ve výsledku pro všechny strany akorát k ničemu a k nasrání.
Na konec chci jen říct, že já také patřím mezi ty spíš humanitně zaměřené lidi a maturovat z matiky nechci, ale na druhou stranu si připadám trochu trapně, když tenhle "boj" sleduju, protože lidi co chtějí na třeba na VUT a nějakej Puškin je naprosto netankuje se stejně musejí nadrtit jeho životopis a přečíst si od něj aspoň jednu knížku, aby měli vůbec možnost dělat, co chtějí Nikdo proti tomu žádnou filipiku nevede. Prostě to musejí spolknout jak to je a šmitec, protože z literatury se dělá ústní už odjakživa.

21 LV LV | 24. května 2018 v 23:41 | Reagovat

Podívali jste se vůbec na ty testy? Vždyť to je na úrovni znalostí základní školy (a to říkám z pozice člověka, který maturoval před 4 lety, a už tehdy to bylo snadný). Co tam bylo za tak extrémní znalosti? V češtině šlo o vyhledávání v textu, a v matice stačilo znát rovnici přímky!
Ale je evidentní, že mnoho lidí na to nemá (i když je z podivem, že základní školu zvládli). Možná to jsou ti samí lidé, co ráději za podpory okolí používají vývmluvy, že nemají "talent", místo aby se snažili (nebo nedej bože snad i učili).  
Ať tedy existují dvě státní zkoušky. Jedna pro ty, kdo chtějí mít střední VZDĚLÁNÍ, anebo chtějí jít na vysokou školu, ti by měli mít normální maturitu, i s matikou. A pak pro ty, co chtějí mít nějaký papír bez snahy nebo jsou na učňácích, humanitních lyceích, ti ať si mají jinou "maturitu", bez matematiky, ale ať pak nelezou na vysokou školu, nemají tam co dělat (na VOŠ bych je brala klidně). Jednoduché, vyřešeno.

22 A. S. Pergill A. S. Pergill | Web | 25. května 2018 v 8:05 | Reagovat

Před několika lety jsem k tomu měl na svém blogu sérii článků, první 28. 10. 2014.

V podstatě jde o to, že středoškolská matematika je koncipována Jednotou českých matematiků a fyziků jako přípravka na Matematicko fyzikální fakultu UK a pro všechny, kdo na tuto školu nejdou, je prakticky bezcenná.

Nakonec jsem dospěl k závěru, že matematika by se na středním stupni škol nemusela učit vůbec, protože stejně vysoké školy, které potřebují u svých absolventů nějaké znalosti počítání, si to učí samy (v medicíně např. rovnice a vzorce, podle kterých se určuje dávkování inzulinu diabetikům v závislosti na hmotnosti pacienta a kvalitě i kvantitě stravy - nebo půvabný vzoreček, z něhož na základě dávky alkoholu, doby od jejího zkonzumování, pohlaví a tělesné hmotnosti vypočtete pravděpodobná promile v krvi).

A, mimochodem, i ta úloha s traktorem a tubou barvy (přijímačky na gympl), v niž se má z distance fleků ve stopě kola vypočíst výška osy nad zemí je nesmyslná, protože nezahrnuje prohnutí pneumatiky a data k jeho výpočtu (kolo v reálu bude níž, než je střed kružnice).
Pokud lidé, co tyhle testy vytvářejí, nejsou s to takovéto zádrhele postřehnout, tak jsou totálně nekompetentní a příslušná organizace (Cermat) by se měla zrušit.

23 Lúmenn Lúmenn | Web | 25. května 2018 v 14:12 | Reagovat

[21]: jak píšu v článku (z porozumění psaného textu by se taky měla skládat maturita, jak koukám :D) test jsem si dělala, loňský. A 10 let po maturitě bych teda neprolezla. A rozhodně nestačilo znát jen rovnici přímky, kterou teda stejně neznám, protože nevím, k čemu by mi byla. Test obsahuje docela dost věcí, které jsem zapomněla asi vteřinu po tom, co jsem z nich dopsala písemku.
Jinak nejsem apriori proti maturitě z matematiky, pokud bude koncipovaná jako užitečná zkouška systematického a logického myšlení (například čtení z grafů třeba) a základních matematických operací (rovnice, procenta, zlomky, slovní úlohy...).

[20]: čeština je náš mateřský jazyk a každý člověk by se v něm měl umět vyjadřovat spisovně a správně. Angličtina pak není sice u maturity povinná, ale dnes se bez ní nikdo neobejde, už vůbec ne vědci (i na tom matfyzu), protože se v ní publikuje nejvíce vědeckých článků, pořádají se konference atd. U literatury je to hodně sporvné, osobně by mi přišlo dobré zkoušet něco jako "všeobecný kulturní základ", kde by byla jak literatura, tak základy společenských věd, dějepisu atd., prostě znát svůj kulturní okruh kde žijeme. Zároveň by dáva smysl "všeobecný přírodní základ", tedy základní znalosti bilogie, chemie, fyziky. Tohle všechno by tvořilo jakýsi maturitní základ pro všechny, kdo chtějí středoškolské vzdělání, a každá škola by si pak třeba připojila svoje vlastní zkoušky.

24 H. H. | 25. května 2018 v 21:05 | Reagovat

[23]:
hm... nevím, jak sleduješ obsahy maturitních didakťáků z čj, ale mluvnická část bývá cca běžně tak 25%, zbytek bývají otázky typu seřaď chronologicky ukázku, vysvětli pojem, pojmenuj žánr atd. Žádné spisovné vyjadřování nebo formulace se v testu nehodnotí, jelikož je to povětšinou na výběr z otázek a,b,c... o tom by mohla vypovědět akorát slohovka, která je bohužel zdola i z hora omezena počtem slov, takže možná vypovídá o tom, jak jsme schopni se jakž takž vyjádřit na omezeném prostoru, ale tak ubíjí kreativitu a fantazii. V podstatě jde hlavně o formu a pravopis.
A mimochodem, angličtina u maturity je povinná. Buď maturuješ státní aj nebo školní, ale pokud školní, tak musíš státně z matiky.

25 Ayeri Ayeri | 27. května 2018 v 10:18 | Reagovat

Já jsem maturovala letos (čeština, angličtina, němčina, základy společenských věd) a matiku bych si v životě dobrovolně nevybrala. Což o to, kdybych se učila, asi bych ji dala, protože předtím jsem s ní neměla problémy. Ale proč? Proč se celý rok dřít a trápit matikou, když se musím už tak naučit dost věcí z předmětů, o kterých si myslím, že je použiju? Upřímně lituju svou o 3 roky mladší kamarádku, která s matikou válčí od primy, přitom vyhrává literární soutěže a češtinské olympiády a tahle hrůza už ji čeká. My jsme gympl a stejně by polovina z nás neměla šanci a budoucí studenti technických škol a medicíny, kteří se přihlásili dobrovolně, dostávali celý rok písemky a práci navíc, aby to nakonec udělali všichni. Nemluvím o tom, že ve třídě mojí kamarádky na oboru hasič, si matiku vybrala zhruba půlka třídy a neudělal ji ani jeden.

26 Lúmenn Lúmenn | Web | 27. května 2018 v 10:48 | Reagovat

[24]: dělala jsem si didakťák loni, měla jsem ho za 20 minut a ztratila jsem jeden bod. Přišlo mi, že by se měl mnohem víc soustředit na pochopení psaného textu, s čímž dneska (zejména mladí) lidé neuvěřitelně válčí. Jinak mi přišlo, že každý, kdo někdy v životě něco přečetl a aspoň trošičku se zajímá o svůj kulturní okruh, to musí zvládnout i o půlnoci po flašce rumu. O slohovce se ani nebudu vyjadřovat, o té jsem od češtinářů slyšela takové perly, že jsou nepublikovatelné bez vypípání.

27 munel munel | 27. května 2018 v 18:26 | Reagovat

Dojímají mě někteří se základní školou, kteří chrlí pořád perly, že by záznam v TV pořád dělal " tůůůt" a člověk dokud je nezná, má někdy dojem, že jsou VŠ s praxí. Ale ono to tak jen vypadá, když mají ty slohovky převzaté, nebo někým připravené.
Ale znám i lidi se základkou a jsou k sobě upřímní a docela jim jde práce na kterou se hodí.

28 Algernon Algernon | Web | 28. května 2018 v 8:05 | Reagovat

[26]: No jo, jenže lidé kromě neuvěřitelných problémů s porozuměním textu a vyhledáváním informací mají i zcela zásadní problém se základní matematickou představivostí. Jak jinak si vysvětlíš, že cca 10 % lidí 15+ v republice má exekuci na krku, frčí krátkodobé půjčky a někteří si chtějí dokonce půjčovat, aby měli na spoření.

A to nemluvím o tom, že matematické dovednosti opravdu pomáhají rozvíjet i ostatní části myšlení.

Test jsem si dělala, a kromě toho, že je nesmírně nudný, mi přišel jako dávačka. Kromě dvou tří úloh to opravdu byla základka, takže maturant by s tím neměl mít problém... Za předpokladu, že ta loňská a letošní se zásadně neliší.

29 Lúmenn Lúmenn | Web | 28. května 2018 v 15:05 | Reagovat

[28]: já jsem možná chodila na jinou základku, ale zhruba polovinu věcí v tom testu jsme na ní rozhodně neměli, o většině věcí vím, že jsme to brali až na střední (jako možná mi to fakt splývá, matika nikdy nebyla můj šálek rumu:D). Každopádně s tou absencí základního matematického myšlení souhlasím. Ale jsem přesvědčená, že to člověk nezíská zjednodušováním výrazů nebo matematickým vyjádřením přímky, ale právě prací s reálnými příklady z praxe, na které pro všechny ty složitosti (které většina lidí prostě fakt zapomene) není čas. Jinak třeba kvantitativní část scio testů mi právě přijde jako rozumné využívání matematických znalostí v praxi, jsou tam jak počty a základní vzorce, tak slovní úlohy, logické posloupnosti nebo grafy a všechno by to měl průměrný maturant zvládnout. To by mi jako závěrečná středoškolská zkouška dávalo větší smysl.

30 D. D. | 30. května 2018 v 7:34 | Reagovat

Já bych i byla pro, ale to by maturitní test musel obsahovat praktické věci, použitelné v reálném životě (jak ostatně sama píšeš), a co především, museli bychom mít schopné učitele, kteří svůj předmět - ne nutně matiku, platí to ve všem - ovládají a jsou schopní jej vysvětlit.
Jak na základce, tak teď na střední mám matikářku absolutně neschopnou. Ta současná si občas plete i násobilku, předchozí nebyla o moc lepší. Nechápu, jak může někdo kritizovat studenty za to, že neudělají maturitu z matiky, když je "lehká jak facka", ale nikoho už nezajímá, že i učitelka dělá chyby ve věcech, které se děti učí už na prvním stupni. Jak potom máme něco umět my? Jasně na sobě vidím, že bez dobrého učitele matiku prostě nezvládnu. 3 měsíce chodím do školy, nejsem extra vzorný student, ale pozor dávám, doma se na to sem tam taky kouknu a domácí úkoly opravdu neopisuji, ale počítám - a co z toho? Pětka ze čtvrtletky. Jdu tedy na doučování za někým schopným, učím se s ním sotva dvě hodiny a bum - oprava na trojku. Ale chyba je přece v mojí lenosti. ;)
A s angličtináři platí úplně to samé. Takové kiksy jako "nambr srí", "durzdej" (Thursday) nebo třeba "frízer" (freezer) jsou bohužel u podstatné části angličtinářů na denním pořádku.

Ale tupí jsme tu samozřejmě my žáci, protože místo učení akorát čumíme do mobilu, že jo.

31 Algernon Algernon | Web | 31. května 2018 v 10:57 | Reagovat

[30]: Jé, to si vzpomínám, jak jsme měli jednu opravdu krásnou úlohu z reálného světa v jedné písemce - měl se maximalizovat objem bazénu při daném povrchu. A v maturitní písemce jsme měli šest fakt povedených příkladů, měli jsme na ně čtyři hodiny a nebyl to žádný závod o rychlosti, ale o přemýšlení a implementaci všeho, co jsme se naučili. Jo, kde jsou ty časy...

Pokud tady někdo chce doučování z matiky a nevadí mu dvojčata, nabízím své služby, 300 Kč za hodinu, dostanete čaj nebo kafe a začnete matiku milovat. :D

32 A. S. Pergill A. S. Pergill | Web | 1. června 2018 v 7:07 | Reagovat

[30]: Naprostá většina mediků nezvládne úlohu typu:
Kolik musím nalít Sava do studny o průměru 1m a výšce vodního sloupce 2,5 m, aby výsledná koncentrace ve vodě studny byla 0,2 procenta (toho Sava).
A jestliže se jim řekne místo finální koncentrace Sava, že v Savu je tolik a tolik g aktivního chlóru na litr a potřebujeme se dostat na tolik a tolik mg aktivního chlóru ve vodě té studny, tak pohoří prakticky všichni.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama